Hybride bus De Lijn (Bron: VDL)

De Lijn kiest opnieuw voor hybride bussen

De Vlaamse vervoerder De Lijn heeft nog eens zeventig hybride bussen besteld. De vervoerder breidt het wagenpark uit met bussen met alternatieve aandrijving, om een snellere omslag naar groene energie te bewerkstelligen. Eind vorig jaar bestelde De Lijn al tweehonderd hybride bussen, waarvan de eerste dit najaar op de weg worden verwacht.

De Lijn streeft ernaar om in 2025 alle bussen in de stedelijke omgevingen in Vlaanderen alleen nog op groene energie te laten rijden. “De bestelling van deze zeventig hybride bussen past in onze plannen om de busvloot versneld te vergroenen en verjongen”, aldus directeur-generaal Roger Kesteloot. Sinds vorig jaar bestelt de vervoerder enkel nog bussen met een alternatieve aandrijving. Naast hybride bussen kunnen dat ook voertuigen zijn die volledig rijden op elektriciteit of waterstof.

Groen rijden

De nieuwe voertuigen zijn gebaseerd op elektrische bussen en kunnen tot dertig kilometer volledig op groene energie rijden. Dat zal vooralsnog alleen gebeuren in de centrumgebieden van Vlaanderen, met als doelstelling dat over vijf jaar enkel nog op groene energie wordt gereden in de dertien steden. Daarbij geeft De Lijn voorrang aan Brussel en Antwerpen, waar een lage emissiezone van kracht is.

In de streekgebieden zullen de bussen in eerste instantie als hybride worden ingezet. Het is de bedoeling dat de voertuigen in de toekomst na een aanpassing volledig elektrisch worden ingezet. Dit zal volgens De Lijn gebeuren als er voldoende laadpalen langs de trajecten in de streek beschikbaar zijn. Wel zullen de bussen hier nu al minder schadelijke stoffen uitstoten dan dieselbussen en rijden ze stiller en zuiniger dan hun vervuilende voorgangers.

Eén op de drie groen

De Lijn heeft een afspraak met busleverancier VDL voor de levering van in totaal vierhonderd nieuwe bussen. De laatste voertuigen die tot nu toe in bestelling staan, worden in 2022 verwacht. Op dat moment zal circa één op de drie bussen van De Lijn op groene energie rijden. Het wagenpark van de vervoerder telt tegen die tijd naast ruim zevenhonderd hybride bussen ook zestien elektrische en vijf waterstofbussen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.