Elektrische bus BYD Connexxion in Heiloo

Forse stijging meldingen over sociale veiligheid in Noord-Hollands OV

Buschauffeurs van Connexxion in Noord-Holland hebben in 2019 veel vaker melding gedaan van ongewenst gedrag, zoals vernieling en scheldpartijen. Vooral in de concessies Haarlem-IJmond (39,1 procent) en Noord-Holland Noord (35,6 procent) nam het aantal meldingen fors toe ten opzichte van een jaar eerder. In Gooi-Vechtstreek was de stijging met 7,3 procent minder sterk.

Connexxion verklaart de stijging door een striktere meldingsdiscipline door chauffeurs, waar de vervoerder vorig jaar meer aandacht aan besteedde. De waardering van de sociale veiligheid door reizigers (gemiddeld 8,1) bleef intussen gelijk aan 2018 en steeg in Noord-Holland Noord zelfs iets. Dat blijkt uit het OV Jaarverslag 2019 van de provincie, waarin jaarlijks de prestaties van het busvervoer in de regio worden gerapporteerd.

Meldingen van chauffeurs geven Connexxion inzicht over de aard en omvang van incidenten in de bus, en kunnen aanleiding zijn om bijvoorbeeld gerichter sociale veiligheidsteams in te zetten op bepaalde trajecten. In totaal werden 851 incidenten gemeld, waarvan ruim de helft in Haarlem-IJmond. Die betroffen met name meldingen over gedrag dat niet aangifte-waardig is, zogeheten B-incidenten.

Minder klachten

Reizigers geven het busvervoer in de drie concessies gemiddeld een 7,9 in de OV-klantenbarometer. Daarmee scoorde het OV in Noord-Holland opnieuw hoger dan ooit en boven het landelijk gemiddelde. Gedeputeerde Jeroen Olthof noemt het rapportcijfer ‘meer dan alleen een welverdiend schouderklopje’ voor OV-personeel. “Goed gewaardeerd openbaar vervoer wordt ook goed gebruikt. Iedereen die de bus pakt in plaats van de auto, draagt bij aan de leefbaarheid in Noord-Holland.”

De toegenomen waardering van reizigers komt ook tot uiting in het aantal klachten van reizigers. Die namen fors af in Noord-Holland Noord (34,2 procent) en Haarlem-IJmond (25,1 procent). In Gooi en Vechtstreek, waar de concessie volgend jaar afloopt, kwam 14,5 procent minder klachten binnen. De daling wordt deels veroorzaakt doordat reizigers in 2018 meer overlast ondervonden van de negen landelijke stakingsdagen. Punctualiteit en stiptheid gaven de meeste klachten.

Punctualiteit

Ook op het gebied van punctualiteit scoorden de drie concessies beter. Het aantal bussen dat op tijd vertrok, nam opnieuw toe tot ruim 90 procent en ligt boven de afgesproken normen. In Noord-Holland Noord trad relatief gezien de grootste verbetering op met een stijging van 3,2 procentpunt. Afgelopen jaar reed 89,8 procent van de bussen op tijd door optimalisatie van de dienstregeling. Nadat de concessie in 2018 opnieuw werd aanbesteed, bleek dat de rijtijden op enkele trajecten nog te krap waren. In Gooi en Vechtstreek trad een verbetering op van 1,8 procentpunt en reed 90,2 procent van de bussen op tijd.

In Haarlem-IJmond steeg de punctualiteit van 89 procent naar 90,8 procent, maar bestaan nog wel aandachtspunten. Vooral de bus naar Zandvoort scoorde ‘van oudsher slecht’ door drukte in de Amsterdamse binnenstad en zomerse files richting het strand. Dat verklaart ook het relatief hoge aantal uitgevallen ritten (0,39 procent). In de andere twee concessies ligt het rituitvalpercentage onder de norm van 0,2 procent.

Financiën

De kostendekkingsgraad in de drie concessies kwam gemiddeld uit op 47 procent. In Gooi en Vechtstreek en Haarlem-IJmond trad een lichte verbetering op, maar in Noord-Holland is dit opnieuw gedaald van 43 naar 40. “Het gebruik van het openbaar vervoer bleef daar achter bij de verwachtingen die de provincie had bij de start van de nieuwe concessie. Dit is voor ons aanleiding om de driejaarlijkse evaluatie al in 2020 uit te voeren, om verbeteringen vanaf 2021 te kunnen introduceren.”

Hoewel het aantal instappers in Noord-Holland Noord met 3 procent toenam tot 7,4 miljoen, daalden de reizigersopbrengsten met 4,4 procent. Ook in de twee andere concessies werd meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Opvallend is het aantal instappers in buurtbussen in Haarlem-IJmond, bijna een derde hoger dan vorig jaar. Dat komt voornamelijk door een toename van het aantal studenten van en naar de Hogeschool InHolland in de buurtbus Bloemendaal Santpoort.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.