Spatscherm bus allGo (bron: Keolis)

Voordeur bussen allGo als eerste in Nederland weer open

Na bijna een half jaar mogen reizigers weer via de voordeur de bus instappen. In Almere, waar Keolis het busvervoer verzorgt onder de naam allGo, kunnen reizigers op de vijf Rnet-lijnen als eerste in Nederland weer voorin instappen. Het was niet nodig om speciale spatschermen te plaatsen, omdat de bussen al standaard zijn uitgerust met beweegbare veiligheidsruiten.

De ruiten functioneren volgens allGo even goed als de spatschermen die werden getest door kennisinstituut TNO. Daardoor kunnen bestuurders zonder de hele dag een mondkapje te dragen veilig hun werk uitvoeren, terwijl de reizigers voorin instappen. De eerste rij stoelen direct achter de bestuurder blijft leeg om de afstand tussen reizigers en chauffeur te borgen. Hiervoor zijn stickers aangebracht op de zitplaatsen.

Betere ventilatie

Door deze maatregel kan de achterdeur enkel worden gebruikt door mensen die uitstappen, zoals voor de uitbraak van het coronavirus gebruikelijk was. Buschauffeurs kunnen bij de passagiers die voorin instappen weer vervoersbewijzen controleren, wat het toegenomen aantal zwartrijders moet tegengaan. En het spatscherm maakt het weer mogelijk om een kaartje te kopen bij de bestuurder.

Bij elke halte gaat zowel de voor- als achterdeur open, ongeacht of er niemand in- of uitstapt. De voertuigen worden op die manier regelmatig geventileerd met buitenlucht. Dat maakt de kans op blootstelling aan mogelijke virusdeeltjes kleiner dan met een gesloten achterdeur, concludeerde TNO.

Het openen van de voordeur komt zowel reizigers als bestuurders ten goede, zegt Chris Hoogeveen, concessiemanager van allGo. “Daarnaast verbetert het contact tussen onze reizigers en chauffeurs. Het persoonlijke contact is iets wat onze chauffeurs de afgelopen maanden hebben gemist.”

6.000 bussen

De komende periode worden in alle circa 6.000 bussen in Nederland een spatscherm geplaatst. Vervoerders zijn gemiddeld 1.000 euro kwijt per scherm, dat moet voldoen aan bepaalde veiligheidseisen. Ook oudere trams met een open cabine, zoals er rijden in Den Haag en Amsterdam, worden uitgerust met een afscherming. De operatie is naar verwachting eind oktober afgerond.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.