Waterstofbus (Bron: Hamburger Hochbahn)

Hamburger Hochbahn kiest voor waterstofbussen

Over vijf jaar moeten er fors meer bussen op waterstof rijden in Hamburg. De Duitse vervoerder Hamburger Hochbahn AG heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de levering van maximaal vijftig bussen tussen 2021 en 2025. Het plan is om in vier fasen zowel waterstofbussen als batterij-elektrische bussen met een range-extender op waterstof aan te schaffen.

In de technische eisen van de aanbesteding staat dat de waterstofbussen een minimaal bereik van 300 kilometer moeten hebben, voor gelede bussen ligt de grens op 230 kilometer. In een Europabreed kwalificatieproces is bepaald welke fabrikanten in aanmerking komen om een bod uit te brengen. Hoeveel en welke dat er zijn, maakt de vervoerder pas achteraf bekend. Het voordeel van waterstofbussen is volgens Hamburger Hochbahn de hoge flexibiliteit en het ruimere bereik.

Volledig emmisievrij

Waterstof maakt al langere tijd deel uit van de strategie van Hamburger Hochbahn. Op dit moment wordt in de Duitse havenstad gereden met twee batterij-elektrische bussen met een range-extender op waterstof. De vervoerder testte van 2014 tot begin 2019 al vier waterstofbussen op een lijndienst, die het samen met Mercedes-Benz verder ontwikkelde. Eind volgend jaar levert de fabrikant als onderdeel van het ontwikkelingspartnerschap twee eCitaro’s met range-extender.

Hamburger Hochbahn maakte eerder al bekend dat het de komende vijf jaar minimaal 530 elektrische bussen wil aanschaffen. Dit maakt deel uit van het streven om voor 2030 een volledig emissievrij wagenpark te hebben. In de aanbesteding die daarvoor werd uitgeschreven, zijn voor het eerst in Duitsland duurzaamheidscriteria toegepast, zegt directeur Henrik Falk. De aanbesteding werd gewonnen door Daimler, MAN en Solaris.

De fabrikanten leveren de eerste 140 bussen uit dit contract in 2021 en 2022. De gelede bussen hebben een bereik tussen de 150 en 200 kilometer, reguliere bussen kunnen tot 270 kilometer emissievrij rijden. Daarmee ligt het bereik veel hoger dan de dertig batterij-elektrische bussen waarmee nu in Hamburg wordt gereden, die een bereik hebben van 150 kilometer.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Hamburger Hochbahn kiest voor waterstofbussen”

Joop Ummels|08.09.20|13:53

Blijven wij hier in Nederland niet te ver achter bij alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van waterstof als energiedrager voor Mobiliteit/ov sector ?

Nederland vol zetten met laadpalen schept weer een ander probleem, nl. het huidig elektriciteit net kan niet voldoende leveren voor deze palen zonder meerdere dure investeringen.

Extra waterstof vulpunten bij bestaande tankstations zijn eenvoudiger te realiseren en tegen een lager kosten plaatje.

Pat Rick|09.09.20|13:14

@Joop: inderdaad dreigt Hamburg de leiding te nemen bij vorming van een waterstofeconomie. Er komt al een grote waterstoffabriek. Noord-Nederland moet daarom zijn best doen om waterstoftreinen (Groningen-Leeuwarden) en -bussen te laten rijden. Eventueel de concessies openbreken en zeker financiering vanuit de GreenDeal van Frans Timmermans snel regelen!

Marcel Gerrits Jans|21.09.20|00:13

Nou ja Hamburg ‘dreigt de leiding te nemen’…bij positieve ontwikkelingen zou ik de term dreigen niet snel gebruiken. Voor mijn part ‘dreigen’ tientallen steden om snel ecologisch gunstiger te worden, mooi toch…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.