Bestelling BYD-bussen door Keolis voor IJssel-Vecht

Keolis rijdt twee jaar noodconcessie Midden-Overijssel en Veluwe

Keolis gaat vanaf december definitief twee jaar een noodconcessie in Midden-Overijssel en op de Veluwe rijden, maar zal daar geen winst uit behalen. Dat hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland en Overijssel besloten. Flevoland gaat in gesprek met Arriva om in Lelystad te blijven rijden. De gunning van de concessie IJssel-Vecht aan Keolis werd vorige maand ingetrokken omdat tijdens het aanbestedingsproces opzettelijk onjuiste informatie was verstrekt.

“Het mag duidelijk zijn dat Keolis met deze noodconcessie geen winst kan behalen, maar personeel kan blijven rijden en de aanschaf van materieel is niet voor niets geweest”, aldus Gedeputeerde Staten. Met dit besluit wordt volgens de provincies zoveel mogelijk het belang van de reiziger, het klimaat en personeel gediend. Afgelopen periode zijn daarvoor gesprekken gevoerd met personeel, vakbonden en reizigers.

Geen noodconcessie Flevoland

De provincie Flevoland neemt geen deel aan de noodconcessie IJssel-Vecht, omdat voor de concessie Lelystad de mogelijkheid tot verlenging bestond. Dat betekent dat niet mag worden gekozen voor een noodconcessie, omdat middels verlenging gegarandeerd openbaar vervoer kan worden geboden. Flevoland gaat daarom met Arriva in gesprek over een verlenging.

De afspraken in de noodconcessie in Midden-Overijssel en op de Veluwe sluiten zo veel mogelijk aan bij de eerdere afspraken voor IJssel-Vecht. Op deze wijze wordt volgens de provincies Gelderland en Overijssel verantwoord en duurzaam omgegaan met personeelsbelangen en materieel. Het is sowieso niet mogelijk dat Keolis positief rendement haalt uit de noodconcessie, schrijven de provincies in een Statenbrief. De kosten voor de inschrijving en de implementatie kunnen namelijk niet worden afgeschreven.

Verder is er alleen een overnameverplichting voor 90 procent van het materieel aan het einde van de noodconcessie. Gelderland en Overijssel denken dat met de schade voor Keolis en de voorbereide afspraken rond de overname van materieel, onroerende zaken en techniek een zo goed mogelijk gelijk speelveld is bereikt voor de volgende aanbesteding in 2022.

Zero emissie

Aanvullend is afgesproken dat Keolis weliswaar de noodconcessie rijdt vanaf 13 december, maar dat pas vanaf 3 januari 2021 het probleemloos rijden met het zero emissie-materieel kan worden gegarandeerd. Door alle ontwikkelingen rondom de gunning is de testfase van de laadinfra namelijk te kort geworden om een vlekkeloze start in december te beloven.

Eigenlijk zou Keolis ook met elektrische minibussen gaan rijden in IJssel-Vecht. Dat zal niet meer gaan gebeuren, omdat het inzetten van elektrische minibussen met voldoende actieradius én een capaciteit van acht passagiers op dit moment niet haalbaar zou zijn. Het materieel dat nu voor deze lijnen wordt gebruikt, mag nog wat langer blijven rijden. Wel dient het uiterlijk worden aangepast, net zoals de apparatuur van de buurtbussen. De vervoerder krijgt voor de inzet van deze voertuigen minder vergoeding, zodat ook hier geen financieel voordeel kan worden behaald.

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.