Lijnbus (foto: provincie Noord-Holland)

‘Vanaf 2025 HOV-bussen tussen Noordwijk en Schiphol’

De verbinding tussen Noordwijk en Schiphol is naar verwachting begin 2025 geschikt voor hoogwaardig openbaar busvervoer (HOV). Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben de voorkeursvariant vastgesteld voor het tracé van de busbaan met een parallel fietspad. Daarmee is volgens de provincie Noord-Holland een belangrijke stap gezet naar een hoogfrequente verbinding met snelle, betrouwbare en comfortabele bussen.

Er wordt al meerdere jaren gewerkt aan gefaseerde opwaardering van de huidige buslijn 361 van Noordwijk naar Schiphol, waarvoor de samenwerkende overheden in Noord- en Zuid-Holland in 2014 groen licht gaven. Het project liep onlangs vertraging op doordat het nieuwe coalitieakkoord van Noord-Holland onduidelijkheid veroorzaakte over bereikbaarheidsafspraken in de regio. Daardoor konden een tijdlang geen formele besluiten worden genomen.

Brug over Ringvaart

Nu het bustracé is vastgesteld, kan het ontwerp hiervan verder worden uitgewerkt. Dat geldt ook voor de snelfietsverbinding en het ontwerp van een nieuwe brug over de Ringvaart, de grootste ingreep binnen het project. De bouw hiervan is noodzakelijk om een snellere verbinding te kunnen realiseren waarbij bussen niet meer hoeven om te rijden via de N207 en A4. Dat zorgt er bovendien voor dat toekomstige nieuwbouwwijken in Haarlemmermeer worden ontsloten.

De komende periode worden bewoners en bedrijven in de regio verder betrokken bij de uitwerking van het bustracé en de brug. Het is de bedoeling dat in 2023 wordt begonnen met de uitvoering van de plannen, zodat de nieuwe route van Noordwijk naar Schiphol naar verwachting twee jaar later geschikt is voor hoogwaardig busvervoer. De provincie Zuid-Holland is bestuurlijk trekker van het project.

Lees ook: Groen licht voor HOV-verbinding Noordwijk-Schiphol

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “‘Vanaf 2025 HOV-bussen tussen Noordwijk en Schiphol’”

Pat Rick|02.10.20|15:34

HOV naar OV-hub, waar men dan de metro kan nemen naar de rest van metropoolregio A’dam. Zo kan er wegverkeer buiten A’dam worden gehouden. Andere hubs zouden dan kunnen zijn op de eindpunten van (nieuwe) metrolijnen: Zaandam, Purmerend, Almere, A’dam Zuid-Oost. Men zou hier een hoofdstructuur en high-level strategisch plan van kunnen maken. Mocht er later een congestiebelasting voor A’dam worden ingevoerd, hebben mensen een goed alternatief. Diesels mogen A’dam sowieso niet in vanaf 2030 of zo.

-baxspace-|06.10.20|10:40

In 2025 al.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.