Elektrische bussen bij Dubbeldam

Zonder uren reistijd schade herstellen aan elektrische bussen

Met de overgang naar zero emissie-busvervoer verandert er veel, maar sommige zaken zullen altijd blijven. Ook met een elektrische bus wordt bijvoorbeeld wel eens schade gereden, en herstel daarvan kan niet snel genoeg gebeuren. Stilstaan kost immers geld. Met dit in het achterhoofd opende Dubbeldam Groep afgelopen zomer een nieuwe schadevestiging in Amstelveen, waar duurzame voertuigen bovendien duurzaam worden hersteld.

Schade is nooit fijn en komt altijd op het verkeerde moment. Een vervoerder die zijn busvloot zo efficiënt mogelijk wil inzetten, zit dan ook niet te wachten op lange reparatietijden of een verre rit naar een schadeherstelbedrijf. In dat opzicht werden onder meer OV-vervoerders in de metropoolregio Amsterdam tot voorheen onvoldoende bediend, zegt Ezra Willemstein, sales manager bij Dubbeldam. Reden dus voor een vijfde werkplaats, de eerste buiten Zuid-Holland.

Complexer herstel

Het opzetten van zo’n schadevestiging heeft heel wat voeten in de aarde, legt Willemstein uit. “Schadeherstel aan een elektrische bus is veel complexer dan bij een dieselbus. Er komt veel meer veiligheid bij kijken, want in het voertuig liggen overal voedingskabels.” De kans dat die bloot komen te liggen na een ongeluk, is groot. “Daarom ligt de veiligheidsnorm veel hoger en daarvoor moet je mensen speciaal opleiden.”

Met Amstelveen is gekozen voor een strategische plek waarbij het aantal kilometers tot de werkplaats zoveel mogelijk wordt beperkt, aldus Willemstein. “We hebben veel klanten in en om regio Amsterdam – naast OV-vervoerders onder meer ook dealers van trucks en andere bussen – en hier ligt met Schiphol en de Bollenstreek veel potentie. Maar voor herstel konden ze alleen 60 tot 80 kilometer verderop terecht. Nu zitten we om de hoek.” Daarmee bespaart een vervoerder niet alleen tijd, maar wordt ook een mogelijke uitdaging met een beperkte actieradius weggenomen.

One-stop-shop

Iedere minuut waarop een bus niet op de weg kan rijden, is er eigenlijk één teveel. Daarom zet Dubbeldam in op een zogeheten one-stop-shop-principe. Dat houdt in dat de vestigingen niet alleen zijn ingericht op schadeherstel, maar bijvoorbeeld ook op reclame en signing, inrichting en APK-keuringen. “Dat zorgt voor snellere reparatietijden, kostenbesparingen en minder werk voor de wagenparkbeheerder, omdat alle benodigde behandelingen onder één dak kunnen worden uitgevoerd.”

Duurzaam vervoer vraagt daarnaast om duurzaam herstel, stelt Dubbeldam. De nieuwe werkplaats in Amstelveen loopt in dit opzicht voorop. Zo wordt in de twintig meter lange spuitcabine gebruik gemaakt van energiezuinige restwarmte. Daardoor ligt het energieverbruik tijdens het spuiten 40 procent lager. Ook wordt de carrosserie op duurzame wijze geproduceerd, zoals de DubbeldamBox: een extra lichte, sterke en 100 procent recyclebare laadbak met een hoog laadvermogen.

Afgelopen jaren reden talloze bussen weer schadevrij de werkplaats uit. Want hoe voorzichtig een bestuurder ook rijdt, een ongeluk zit letterlijk in een klein hoekje. Willemstein: “De meest voorkomende schade is die aan de hoeken voor en achter. Dan is er bij de draai weer een stoeprandje geraakt.”

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.