Mercedes-Benz eCitaro G (bron: Daimler)

Mercedes-Benz introduceert gelede eCitaro met nieuwe batterijtechniek

Met de volledig elektrische eCitaro G zet Mercedes-Benz een volgende stap naar elektrificatie van het busvervoer. De Duitse busbouwer breidt met de nieuwe gelede bus niet alleen zijn aanbod van zero emissiebussen uit. Het voertuig is ook de eerste stadsbus met zogenaamde solid-state batterijen die in serieproductie gaat. Dat is jaren eerder dan verwacht.

De 18 meter lange eCitaro G, met plaats voor maximaal 146 passagiers, werd vorige maand op de markt gelanceerd. Het is volgens Mercedes-Benz opmerkelijk dat hiermee nu al een bus met zogeheten vastestofbatterijen klaar is voor serieproductie. “Dit werd aanvankelijk pas halverwege dit decennium verwacht.” In plaats daarvan staan de eerste leveringen van tientallen gelede stadsbussen aan verschillende Europese vervoerders nog voor dit jaar gepland.

Hoge capaciteit

Met de solid-state batterijen loopt Mercedes-Benz niet alleen voorop in de OV-sector, maar ook in de wereldwijde auto-industrie. Het gaat om een nieuwe batterijtechniek die zich kenmerkt door een hoge energiedichtheid en lange levensduur van tien jaar. Met slechts zeven batterijpakketten hebben de nieuwe gelede bussen een capaciteit van 441 kilowattuur. Dat is ongeveer een kwart hoger dan de nieuwe generatie lithium-ion batterijen.

Dat komt onder normale omstandigheden neer op een actieradius van 220 kilometer. Daarmee kan de eCitaro G moeiteloos worden ingezet voor elektrisch stadsvervoer. “Daarmee geven wij de richting aan voor duurzaam en efficiënt personenvervoer in verstedelijkte gebieden”, zei Till Oberwörder van Daimer Buses recent. De solid-state batterijen zijn bovendien vrij van kobalt, wat betekent dat ze milieuvriendelijker worden vervaardigd.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Mercedes-Benz eCitaro G (bron: Daimler)

Keuze uit twee technieken

Omdat de nieuwe batterijtechniek nog in beperkte mate geschikt is voor snel en daarmee tussentijds opladen, blijft Mercedes-Benz ook inzetten op lithium-ion batterijen. Met de nieuwe generatie van dit type accu heeft de busbouwer de capaciteit onlangs fors vergroot tot 396 kilowattuur. Vervoerders hebben dan ook de keuze uit twee accupakketten. “Dat maakt de nieuwe eCitaro G een gelede bus op maat, die zich flexibel aanpast aan de verschillende toepassingen”, aldus de busbouwer.

Dat geldt ook voor de volledig elektrische eCitaro, waarvan de serieproductie in 2018 werd gestart. Deze stadsbus heeft zijn waarde volgens Mercedes-Benz inmiddels al volop bewezen: er rijden er honderden van rond in Europese steden. Met de introductie van de gelede variant is de eCitaro in twee jaar geëvolueerd tot een complete modelserie. Desondanks is Mercedes-Benz nog lang niet uitontwikkeld. De volgende stap: het vergroten van de actieradius door middel van een range-extender op waterstof.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.