Bus Arriva in Friesland (bron: provincie Friesland)

Friesland onderzoekt mogelijkheden overbruggingsconcessie

De provincie Friesland wil de nieuwe busconcessie in Friesland niet meteen voor tien jaar aanbesteden. Door de gevolgen van de coronacrisis verwacht de provincie geen goede inschrijvingen van vervoerders te ontvangen om het busvervoer voor een langere periode te verzorgen. Momenteel worden de mogelijkheden onderzocht voor een overbruggingsconcessie voor de periode van 2022 tot 2024.

Friesland verwacht dat het aantal reizigers, op dit moment circa de helft vergeleken met vorig jaar, de komende tijd verder zal afnemen. Een noodconcessie moet ervoor zorgen dat kwalitatief goed openbaar vervoer behouden blijft in de provincie. “Als we nu vasthouden aan het starten van een nieuwe aanbesteding voor tien jaar, kan dat ten koste gaan van de belangen van de reizigers, van het openbaar vervoer zelf en daarmee ook van de leefbaarheid in onze provincie”, aldus gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder.

Twee jaar

De huidige busconcessies voor het vaste land van Friesland en de Friese Waddeneilanden lopen in december 2022 af en worden op dat moment samengevoegd. De provincie onderzoekt of een overbruggingsconcessie kan worden verleend voor een periode van twee jaar, tot de reizigerspatronen en -aantallen naar verwachting weer beter te voorspellen zijn. Hiervoor gaat de provincie eerst om de tafel met de huidige vervoerder Arriva. De al vastgestelde Nota van Uitgangspunten van de concessie voor de periode 2022-2032 dient daarbij zoveel mogelijk als basis.

Het college van Gedeputeerde Staten van de provincie besloot in juni al de aanbesteding van de nieuwe concessie uit te stellen vanwege de coronacrisis. Om meer inzicht te krijgen in de effecten daarvan op het OV werd een marktconsultatie gestart. Die moest onder meer uitwijzen hoe vervoerders aankijken tegen een alternatieve aanbestedingsprocedure.

Meer noodconcessies

Eerder koos de provincie Gelderland er om dezelfde reden al voor om de nieuwe concessie Rijn-Waal niet meteen voor tien jaar te gunnen aan een vervoerder. Gelderland ontving al geen inschrijvingen voor de aanbesteding van de Valleilijn. De Vervoerregio Amsterdam koos voor de nieuwe concessie Zaanstreek Waterland eveneens voor een overbruggingsperiode en stelde de aanbesteding met anderhalf jaar uit. Ook de inschrijvingsfase voor de nieuwe busconcessie Zuid-Holland Noord is uitgesteld.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.