Breng-bussen op station Nijmegen

Spatschermen stellen buschauffeurs Hermes niet gerust

Buschauffeurs van Hermes maken zich zorgen om hun gezondheid nu reizigers weer via de voordeur kunnen instappen. Net als bij andere vervoerders is het instapbeleid aangepast na het plaatsen van spatschermen bij het bestuurdersgedeelte. De afscherming stelt chauffeurs niet gerust. Vakbonden FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen hebben daarom bij de directie van Hermes aan de bel getrokken.

De chauffeurs voelen zich om verschillende redenen niet veilig achter het scherm, schreef FNV vorige week in een eerste brief aan de vervoerder. Daarin werd onder meer aangekaart dat niet het volledige bestuurdersgedeelte wordt afgeschermd. Ook worden zorgen geuit over de positionering van pinautomaten vlakbij de chauffeur en openingen in het spatscherm die hiervoor zijn aangebracht.

Reizigers van Hermes kunnen in de concessie Arnhem-Nijmegen, waar met de merknaam Breng wordt gereden, sinds deze week weer voorin instappen. In de concessie Zuidoost-Brabant, waar Hermes rijdt als Bravo, gaan de voordeuren volgende week weer open.

Twee verzoeken

FNV en CNV richtten zich maandag in een gezamenlijke brief met twee verzoeken opnieuw tot de directie van Hermes. De vakbonden vragen daarin om uitstel van de ‘afschaling’ van het instapbeleid zolang het aantal coronabesmettingen in het land blijft toenemen. Ook verzoeken ze, voor zover dit nog niet is gebeurd, pinapparaten te verplaatsten ‘tot een acceptabele afstand’ tot de chauffeur.

De commotie is opvallend te noemen omdat eind augustus al bekend werd dat alle stads- en streekbussen in Nederland worden uitgerust met spatschermen, zodat reizigers niet meer via de achterdeur hoeven in te stappen. In combinatie met het regelmatig openen van beide deuren neemt daarmee volgens TNO de kans op een coronabesmetting af. Bij steeds meer vervoerders kan inmiddels weer via de voordeur worden ingestapt.

Timing onhandig

De vakbonden zijn niet tegen het gebruik van spatschermen, maar noemen de timing van het gewijzigde instapbeleid ‘hoogst onhandig’. “Wij snappen ook dat we weer terug naar het ‘nieuwe normaal’ moeten en dat daarvoor schermen komen om de voordeur weer te gebruiken. Maar waarom moet je dit nu gaan inzetten terwijl je net in een nieuwe coronagolf zit? Doe dat als je de piek hebt gehad”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.

In regio’s waar de voordeur al langer geopend is, zijn chauffeurs volgens Van der Gaag mogelijk al meer gewend aan de nieuwe situatie. FNV kan nog niet direct aangeven in hoeverre de zorgen van Hermes-buschauffeurs, waarvan er zich bijna tweehonderd tot de vakbond richtten, worden gedeeld in andere concessies. De kwestie speelt volgens Van der Gaag in elk geval ook buiten Arnhem-Nijmegen en Zuidoost-Brabant.

Drempelvrees

Hermes benadrukt in een reactie de resultaten van het TNO-onderzoek naar de effectiviteit van spatschermen, dat op verzoek van branchevereniging OV-NL is uitgevoerd. Met instemming van ondernemingsraden van alle vervoerders zijn één op één aanbevelingen van deskundigen overgenomen, aldus de vervoerder. De relevante materie uit dit rapport is afgelopen periode gedeeld met personeel. “We snappen het als er een stukje drempelvrees is. De chauffeurs hebben zeven maanden afgesloten gewerkt en nu wordt het anders.”

Begrip voor de bezorgdheid van personeel is er dus wel, maar dat betekent niet dat de voordeur langer dichtblijft. Hermes was en is wel bezig met het verplaatsen van de pinapparaten in de bussen, wat naar verwachting uiterlijk 1 december is gebeurd in alle voertuigen van de vervoerder.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.