Qbuzz streekbus Ebusco Groningen Drenthe (foto: Ebusco)

‘Concessie Groningen Drenthe is een voorbeeld voor de rest van Europa’

Foto Ebusco

De nieuwe concessie Groningen Drenthe ging een jaar geleden van start. Daarmee werden in één klap bijna 150 nieuwe elektrische bussen opgenomen in de dienstregeling, destijds een record. Vervoerder Qbuzz koos in het streekvervoer voor zestig elektrische voertuigen van de Nederlandse busfabrikant Ebusco. Die hebben gezamenlijk inmiddels 5,6 miljoen kilometer op de teller staan, oftewel 140 rondjes om de wereld.

Daarmee presteren de bussen boven verwachting, ook al stond de vloot in het voorjaar even stil vanwege de coronamaatregelen. “Daarna zijn de elektrische bussen juist meer gaan rijden dan dat ze vóór corona deden”, zegt Steven van der Burg, key accountmanager van Ebusco. “Dat geeft inzicht in wat een elektrische bus daadwerkelijk kan.” De pandemie is volgens hem in dit opzicht juist een kans geweest en Groningen Drenthe dient dan ook als voorbeeld voor andere Europese landen.

Meer kilometers door corona

Dat Qbuzz in het streekvervoer koos voor een significante hoeveelheid elektrische bussen was vrij uniek, aldus Van der Burg. Door de voertuigen slim in te zetten op omlopen met gebroken diensten werd een zo hoog mogelijk gemiddeld bereik gerealiseerd. Dat werd alleen maar meer toen de dienstregeling vanwege corona werd geoptimaliseerd, met minder momenten om tussentijds te laden tot gevolg.

“Je zou dan verwachten dat je elektrisch tekort kan komen. Maar het ging juist de andere kant op: ze rijden veel meer kilometers dan dat ze normaal gesproken hadden gedaan.” Ook in dit geval was de keuze voor elektrisch volgens de accountmanager kostentechnisch ‘simpelweg’ aantrekkelijker dan die voor dieselbussen. De bussen rijden nu gemiddeld tussen de 350 en 375 kilometer per dag, met uitschieters tot 500 kilometer.

CO2-besparing

Ebusco houdt de prestaties van de bussen nauwgezet bij en dat levert tal van data op. Daaruit kan bijvoorbeeld worden afgeleid hoeveel CO2 afgelopen jaar is bespaard ten opzichte van de inzet van dieselbussen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding, klik om te vergroten)

Illustratie Ebusco Groningen Drenthe

Illustratie Ebusco Groningen Drenthe

Terughoudendheid

In Nederland behoeft het succes en de potentie van zero emissie in het OV geen uitleg meer. Zover is het echter nog niet in alle Europese landen, aldus Van der Burg. “Je ziet terughoudendheid. OV-bedrijven zijn bang dat ze met elektrische bussen maar 60.000 tot 70.000 kilometer per jaar kunnen rijden. In Groningen Drenthe hebben ze laten zien dat ze 110.000 kilometer of zelfs meer per jaar kunnen rijden.”

Hij verwacht dat hiermee in de noordelijke provincies het optimum van de Ebusco 2.2 is gevonden. Doordat wat kilometers betreft alles uit de bussen is gehaald, dient Groningen Drenthe voor Ebusco als praktijkvoorbeeld voor andere Europese vervoerders. “Hiermee wordt laten zien: jullie kunnen ook op grote schaal vergroenen. Dus niet met tien bussen of één lijn, maar met een complete streekconcessie van zestig bussen.” Om dit ook kostentechnisch aantrekkelijk te maken, zet de fabrikant in op plugin-laden. “Het is niet dat we tegen opportunity charging zijn, maar daarbij is de laadinfrastructuur altijd duurder.”

Groene transitie

“Het aantal voordelen stapelt zich zodanig op, dat het eigenlijk een no-brainer wordt voor vervoerders om voor elektrisch te kiezen”, zo refereert Van der Burg onder meer aan de ‘enorme’ technische stappen die zijn gemaakt. Daarnaast bieden deze elektrische bussen ook voor passagiers meer comfort en luxe, zoals extra stoelen, meer beenruimte, usb-poorten en wifi. “Het enige tegenargument dat er is, zijn kosten. Als je in een operatie kan laten zien dat je daadwerkelijk goedkoper bent, gaat een vervoerder altijd kiezen voor de groene transitie.”

Van der Burg: “In Nederland steken vervoerders hun nek al uit en zijn we mooie resultaten aan het behalen. Deze best cases kan je heel makkelijk naar Europa brengen om ervoor te zorgen dat daar die transitie versneld wordt.”

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “‘Concessie Groningen Drenthe is een voorbeeld voor de rest van Europa’”

asierts|14.01.21|21:45

Vreemd dat niemand het foutje rechtsboven in het bovenste plaatje is opgevallen (‘aarbol’)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Concessie Groningen Drenthe is een voorbeeld voor de rest van Europa’ | OVPro.nl
Qbuzz streekbus Ebusco Groningen Drenthe (foto: Ebusco)

‘Concessie Groningen Drenthe is een voorbeeld voor de rest van Europa’

Foto Ebusco

De nieuwe concessie Groningen Drenthe ging een jaar geleden van start. Daarmee werden in één klap bijna 150 nieuwe elektrische bussen opgenomen in de dienstregeling, destijds een record. Vervoerder Qbuzz koos in het streekvervoer voor zestig elektrische voertuigen van de Nederlandse busfabrikant Ebusco. Die hebben gezamenlijk inmiddels 5,6 miljoen kilometer op de teller staan, oftewel 140 rondjes om de wereld.

Daarmee presteren de bussen boven verwachting, ook al stond de vloot in het voorjaar even stil vanwege de coronamaatregelen. “Daarna zijn de elektrische bussen juist meer gaan rijden dan dat ze vóór corona deden”, zegt Steven van der Burg, key accountmanager van Ebusco. “Dat geeft inzicht in wat een elektrische bus daadwerkelijk kan.” De pandemie is volgens hem in dit opzicht juist een kans geweest en Groningen Drenthe dient dan ook als voorbeeld voor andere Europese landen.

Meer kilometers door corona

Dat Qbuzz in het streekvervoer koos voor een significante hoeveelheid elektrische bussen was vrij uniek, aldus Van der Burg. Door de voertuigen slim in te zetten op omlopen met gebroken diensten werd een zo hoog mogelijk gemiddeld bereik gerealiseerd. Dat werd alleen maar meer toen de dienstregeling vanwege corona werd geoptimaliseerd, met minder momenten om tussentijds te laden tot gevolg.

“Je zou dan verwachten dat je elektrisch tekort kan komen. Maar het ging juist de andere kant op: ze rijden veel meer kilometers dan dat ze normaal gesproken hadden gedaan.” Ook in dit geval was de keuze voor elektrisch volgens de accountmanager kostentechnisch ‘simpelweg’ aantrekkelijker dan die voor dieselbussen. De bussen rijden nu gemiddeld tussen de 350 en 375 kilometer per dag, met uitschieters tot 500 kilometer.

CO2-besparing

Ebusco houdt de prestaties van de bussen nauwgezet bij en dat levert tal van data op. Daaruit kan bijvoorbeeld worden afgeleid hoeveel CO2 afgelopen jaar is bespaard ten opzichte van de inzet van dieselbussen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding, klik om te vergroten)

Illustratie Ebusco Groningen Drenthe

Illustratie Ebusco Groningen Drenthe

Terughoudendheid

In Nederland behoeft het succes en de potentie van zero emissie in het OV geen uitleg meer. Zover is het echter nog niet in alle Europese landen, aldus Van der Burg. “Je ziet terughoudendheid. OV-bedrijven zijn bang dat ze met elektrische bussen maar 60.000 tot 70.000 kilometer per jaar kunnen rijden. In Groningen Drenthe hebben ze laten zien dat ze 110.000 kilometer of zelfs meer per jaar kunnen rijden.”

Hij verwacht dat hiermee in de noordelijke provincies het optimum van de Ebusco 2.2 is gevonden. Doordat wat kilometers betreft alles uit de bussen is gehaald, dient Groningen Drenthe voor Ebusco als praktijkvoorbeeld voor andere Europese vervoerders. “Hiermee wordt laten zien: jullie kunnen ook op grote schaal vergroenen. Dus niet met tien bussen of één lijn, maar met een complete streekconcessie van zestig bussen.” Om dit ook kostentechnisch aantrekkelijk te maken, zet de fabrikant in op plugin-laden. “Het is niet dat we tegen opportunity charging zijn, maar daarbij is de laadinfrastructuur altijd duurder.”

Groene transitie

“Het aantal voordelen stapelt zich zodanig op, dat het eigenlijk een no-brainer wordt voor vervoerders om voor elektrisch te kiezen”, zo refereert Van der Burg onder meer aan de ‘enorme’ technische stappen die zijn gemaakt. Daarnaast bieden deze elektrische bussen ook voor passagiers meer comfort en luxe, zoals extra stoelen, meer beenruimte, usb-poorten en wifi. “Het enige tegenargument dat er is, zijn kosten. Als je in een operatie kan laten zien dat je daadwerkelijk goedkoper bent, gaat een vervoerder altijd kiezen voor de groene transitie.”

Van der Burg: “In Nederland steken vervoerders hun nek al uit en zijn we mooie resultaten aan het behalen. Deze best cases kan je heel makkelijk naar Europa brengen om ervoor te zorgen dat daar die transitie versneld wordt.”

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “‘Concessie Groningen Drenthe is een voorbeeld voor de rest van Europa’”

asierts|14.01.21|21:45

Vreemd dat niemand het foutje rechtsboven in het bovenste plaatje is opgevallen (‘aarbol’)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.