Elektrische bussen Connexxion (foto: Ebusco)

Meer dan duizend zero emissiebussen in Nederlandse OV

In vijf jaar tijd is meer dan 20 procent van de bussen in het Nederlandse openbaar vervoer emissievrij en op groene stroom gaan rijden. Sinds 13 december rijden er 1.163 zero emissiebussen rond, bijna 400 meer dan vorig jaar. De grootste vloot rijdt in IJssel-Vecht, waar Keolis vorige week in één keer 246 elektrische bussen in de dienstregeling opnam.

Dat blijkt uit de nieuwe telling van CROW-KpVV. De snelle verduurzaming is volgens het kennisplatform het gevolg van een mix van samenwerken, duidelijke doelstellingen en kennisuitwisselingen. “Vele partijen, zoals OV-autoriteiten, vervoerbedrijven, industrie en netbeheerders hebben hun nek uitgestoken.” Na IJssel-Vecht rijden de meeste zero emissiebussen rond in Groningen Drenthe (166) en Amstelland-Meerlanden (100).

Eerste batterijbus in 2013

In het voorjaar van 2013 nam de provincie Friesland als eerste OV-autoriteit in Europa batterijbussen op in de dienstregeling, zo blikt CROW terug. Dat gebeurde met zes voertuigen op Schiermonnikoog en later dat jaar volgden drie kleine inductiebussen in Utrecht. Vervolgens duurde het tot eind 2016 voor de volgende zero emissiebussen rondreden in Nederland.

Daarna ging het snel. De instroom van 43 elektrische bussen in Eindhoven was vier jaar geleden een Europees record, dat inmiddels meermaals is verbroken. In 2018 door Amstelland-Meerlanden (100), in 2019 door Groningen-Drenthe (152) en dit jaar dus door IJssel-Vecht (246). Inmiddels rijden in 23 van de 33 concessies uitstootvrije bussen rond, zowel op stads- als streeklijnen.

Coronacrisis

Het aantal zero emissiebussen zal in 2021 verder toenemen met nog eens bijna 500, onder meer in Amstelland-Meerlanden, Gooi en Vechtstreek, Utrecht en Rotterdam. CROW zegt nog niet te kunnen overzien wat de gevolgen voor de coronacrisis voor de jaren daarna zijn, al blijft het doel van volledig emmissievrij busvervoer in 2030 overeind staan.

Het ING Economisch Bureau voorspelde onlangs dat de instroom van zero emissie-bussen de komende twee jaar in heel Europa wordt afgeremd door de coronacrisis, waarna een inhaalslag volgt. De vertraagde opmars is het gevolg van uitgestelde aanbestedingen van nieuwe concessies en uitstel van nieuwe investeringen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.