Elektrische bus RRReis IJssel-Vecht (foto: Keolis)

‘Noodconcessie IJssel-Vecht is nieuwe start voor Keolis’

Tot Keolis drie maanden geleden te horen kreeg dat het de noodconcessie IJssel-Vecht definitief mocht gaan rijden, stond de implementatie noodgedwongen op een lager pitje. Met de start op 13 december zette de vervoerder een punt achter een bewogen periode. “We hebben pak ’m beet een week effectief kunnen testen.”

De noodconcessie kan in zekere zin worden gezien als een nieuwe start voor Keolis. “Er is veel gebeurd en daar zijn we niet trots op. Maar we hebben de kans gekregen om de noodconcessie te rijden en die hebben we gegrepen”, zegt concessiemanager René Nekkers. In één klap werden 246 nieuwe elektrische bussen van BYD opgenomen in de dienstregeling; een Europees record. “We stonden onderaan de ladder, en nu staan we qua prestatie voor de reiziger én voor het milieu weer met stip op één”, vult implementatiemanager Martin Kruis aan.

Het verhaal rond de aanbesteding van IJssel-Vecht is bekend. De gunning werd ingetrokken toen bleek dat tijdens het aanbestedingsproces opzettelijk onjuiste informatie was verstrekt. Keolis rijdt nu in Midden-Overijssel en op de Veluwe twee jaar een noodconcessie, waaruit de vervoerder geen winst kan behalen.

Kortere testfase

De implementatie was al lang en breed bezig toen de onregelmatigheden aan het licht kwamen. Nadat de gunning werd ingetrokken, brak een spannende tijd aan. Kruis: “Dat wil niet zeggen dat we als implementatieteam hebben gezegd: we stoppen ermee. Aan de uitgavenkant moesten we wel zes tot acht weken temporiseren. Dat vergde een enorme dynamiek van het team.”

Om alsnog op tijd klaar te zijn, werd het proces vervolgens versneld en ingedikt. Zo was het de bedoeling om vijf weken te testen met de nieuwe infrastructuur, maar dat werd een week. “Doordat de testfase korter was, loop je nu her en der tegen kinderziektes aan die je anders wellicht niet zou hebben gehad.” Deze hebben volgens concessiemanager Nekkers een niet al te grote naam en kunnen tijdens de operatie worden opgelost. Daarnaast zijn op alle busstations nu nog extra medewerkers aanwezig, om de chauffeurs te begeleiden bij het pantograafladen.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Martin Kruis en René Nekkers bij bus (foto: Keolis)

Over de provinciegrens

Keolis rijdt met de merknaam RRReis in IJssel-Vecht: een samenvoeging van de concessies Midden-Overijssel en Veluwe. Later komen hier ook nog Lelystad en IJsselmond bij, al duurt dat in het geval van de eerste ruim een jaar langer dan oorspronkelijk gepland. De gevolgen daarvan zijn volgens Kruis te overzien. “We hadden 259 bussen besteld, dus we krijgen er nog dertien. Dat zijn kortere bussen van 8,75 meter die voor Lelystad bedoeld waren. Die gaan nu vanaf mei 2021 rijden op de midibuslijnen in IJssel-Vecht.”

Nekkers ziet het vergroten van de concessie als een goede ontwikkeling, omdat daarbij over de provinciegrenzen heen is gekeken naar de vervoersstromen en het bijbehorende lijnennet. “Daar zijn best verrassende combinaties uit voort gekomen, zoals een HOV-lijn van Dedemsvaart naar Nunspeet.” Hoewel Keolis al in beide regio’s reed, was samenvoegen niet eenvoudig te regelen. Zo krijgen buschauffeurs niet alleen met nieuwe bussen te maken, maar ook met nieuwe lijnen in nieuwe gebieden.

Goed en snel verlopen

Gedeputeerde Staten van Overijssel en Gelderland prezen in Statenbrieven dat de implementatie goed en snel verliep. Daar is volgens Kruis de les uit te trekken om op tijd te beginnen, veel tijd en energie te steken in het verkrijgen van vergunningen en om korte lijntjes te houden met de netbeheerder. Dreigende vertragingen door de coronacrisis vroegen om de nodige creativiteit, zoals het versneld verkrijgen van een vergunning voor het leggen van kabels ten behoeve van de netaansluiting.

Dat de concessie op 13 december vrijwel geruisloos van start ging, noemt Kruis een prestatie van formaat. Hij legt uit dat hij betrokken was bij veel implementaties, maar dat IJssel-Vecht zijn eerste zero emissie-concessie is die op de startdatum met al het materieel is gestart.

Op zes busstations zijn 27 laadpalen gerealiseerd en op zeven depots in totaal meer dan 150 laadkasten. Het meest complexe station was die in Apeldoorn, aldus Kruis. “We hadden 26 versies van tekeningen voor de acht pantograafpalen die we hier moesten plaatsen. Er speelden heel veel verschillende stakeholders een rol. Er mag niet te veel groen verloren gaan, het moet passen in de uitstraling van de stad en er moet rekening worden gehouden met de invloed op het spoor.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Elektrische bussen RRReis pantograaf (foto: Keolis)

Extra aandacht

Het Zwolse depot vormde het enige knelpunt, omdat de netbeheerder de laadinfra hier niet tijdig kon aansluiten op het hoofdnet. De bussen worden daarom tijdelijk – waarschijnlijk tot Kerst – opgeladen met generatoren op fossielvrije biodiesel. “Daarmee stoten we iets meer CO2 uit, maar vele malen minder dan wanneer we met de oude dieselbussen zouden blijven rijden.”

Zwolle vraagt in de eerste weken sowieso om extra aandacht. Door wensen van de gemeente op het gebied van ruimtelijke ordening, worden de voertuigen hier op het busstation opgeladen met een pantograaf op de bus in plaats van op de wal. Nekkers: “Dan moet je door keuzes van de gemeente bijsturen in de operatie. De bus ziet er exact hetzelfde uit, maar je moet goed opletten dat je die achttien bussen in Zwolle houdt.”

Teleurstelling

Door de succesvolle start sluiten de concessie- en implementatiemanager het jaar af met een goed gevoel. “We zijn vanuit een behoorlijke teleurstelling gekomen. Het doet wat als je binnen dit bedrijf werkt en al dat soort dingen over je uitgestort worden”, zo verwijst Nekkers naar de negatieve publiciteit. “Ik ben er trots op dat we onze rug gerecht hebben en konden laten zien dat we iets neer kunnen zetten wat uniek is in Europa. En dat in een relatief korte tijd en voor 99 procent gereed op de startdatum.”

Toch komt er nog een spannend moment aan, omdat de concessie in 2021 opnieuw wordt aanbesteed. In het geval dat een andere vervoerder over twee jaar in IJssel-Vecht gaat rijden, is er sprake van een overnameregeling van de laadinfrastructuur en 90 procent van de bussen. Ook de naam RRReis blijft. Maar als het aan Nekkers ligt, blijft daarachter de naam Keolis staan. “Het zou een enorme teleurstelling zijn als we verliezen of worden uitgesloten. Er ligt zoveel effort in wat we hier hebben neergezet. Dat kan niet ongezien blijven, door niemand.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.