Tramhalte Rotterdam sneeuw

Winterweer blijft OV hinderen; treinverkeer beperkt opgestart

Het openbaar vervoer ondervindt ook maandag veel hinder als gevolg van het winterse weer. De dienstregeling kon ’s ochtendsvroeg slechts in een beperkt aantal concessies worden opgestart. Het treinverkeer van NS komt weer langzaam op gang, maar vooralsnog rijden alleen mondjesmaat sprinters. Verschillende busvervoerders verwachten later op de dag alsnog te kunnen gaan rijden.

Lees ook het liveblog waarin OVPro de situatie in het OV de hele dag in de gaten houdt.

Maandagochtend konden aanvankelijk alleen bussen de weg op in de regio’s Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en in de provincies Zeeland en Limburg. Vanwege de gladde wegen worden desondanks niet alle lijnen gereden en de vertraging kan flink oplopen. Stadsvervoerder GVB rijdt bovendien nog geen trams in Amsterdam en ook metro’s rijden beperkt of niet. In Rotterdam en Den Haag rijden de trams wel, zij het met een aangepaste dienstregeling.

Het busverkeer zal later op de dag iets meer op gang komen. Zo gaat Connexxion vanaf 10.00 uur weer zoveel als mogelijk rijden in zijn concessies in Noord-Holland. Arriva start vanaf hetzelfde tijdstip de dienstregeling in Zuid-Holland beperkt op en wil vanaf 12.00 uur weer rijden in Flevoland en Friesland. Tegelijkertijd heeft Keolis inmiddels besloten alle bussen tot zeker 13.00 uur aan de kant te houden. “Bepaalde delen van onze reisgebieden zijn begaanbaar, maar veel delen niet”, aldus de vervoerder. Arriva nam hetzelfde besluit voor de regio Achterhoek en Rivierenland.

Enkele sprinters

Op het spoor hebben NS en ProRail de hele nacht doorgewerkt om weer treinen te kunnen laten rijden. Desondanks zijn er op verschillende plekken in het land nog altijd wisselstoringen. Waar het kan rijdt NS met een enkele sprinters. “We kunnen reizigers nog geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie”, aldus de spoorvervoerder.

Het regionale treinverkeer is eveneens beperkt opgestart. Arriva rijdt in Limburg, Groningen en op de Vechtdallijnen. In de Achterhoek is ook opgestart, maar zijn er nog veel problemen op het spoor. Connexxion rijdt op de Valleilijn en Keolis rijdt tussen Kampen en Zwolle en tot Hengelo op de trajecten Zutphen-Oldenzaal en Zwolle-Enschede.

In het televisieprogramma Op1 stelde ProRail-directeur John Voppen zondagavond dat het waarschijnlijk tot dinsdag of woensdag kan duren voordat weer conform dienstregeling wordt gereden. Hij sprak van een uitzonderlijke situatie op zondag. Door het barre winterweer lag het treinverkeer van NS de hele dag stil. “Ik werk vijftien jaar bij ProRail en ik heb nog nooit meegemaakt dat zo weinig treinen reden.”

Station Nijmegen sneeuw (foto: NS)
Station Nijmegen zondag in de sneeuw. Foto: NS

Geen beginnen aan

NS en ProRail werden dan ook niet overvallen door het weer, aldus Voppen. De wisselverwarming werkte wel, maar was simpelweg niet opgewassen tegen de grote laag sneeuw. Bovendien was het dweilen met de kraan open voor de 400 werknemers in de storingsploegen, omdat de wind de sneeuw weer snel binnen de kortste keren terugblies in de wissels. “Er was echt geen beginnen aan.”

“Ik ben een paar keer in Zwitserland en Zweden geweest. Ook als je daar echt met een sneeuwstorm en sneeuwjacht te maken hebt, staan de treinen gewoon stil. We zagen dit aankomen”, aldus Voppen. Hij vroeg zich wel hardop af of ProRail te optimistisch was door zaterdagavond te besluiten geen extra maatregelen te nemen, naast de winterdienstregeling. “Misschien hadden we net als de Duitsers moeten zeggen: we proberen het niet eens. Maar het zit in onze passie en bloed om toch treinen proberen te rijden.” De directeur was wel ‘ontzettend blij’ dat die keuze zondagochtend alsnog werd gemaakt. “Het laatste wat je wil, is mensen in de trein die stranden.”

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat benadrukte bij Op1 eveneens dat er sprake was van ‘echt uitzonderlijk weer’. Er was een combinatie van sneeuw, wind en kou en op de weg ontstonden ‘ijsplaten’ omdat er te weinig verkeer was om het strooizout in te rijden. De problemen die ontstonden zijn volgens de minister simpelweg niet volledig te voorkomen bij dit weer. “Dan moet je proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan.”

Maatregelen

Na drie jaar op rij grote problemen op het spoor door winterweer werd In 2012 werd het ‘Programma winterweer op het spoor’ opgesteld. Sindsdien wordt bij verwachte sneeuwval of strenge vorst met een aangepaste dienstregeling gereden, zodat er meer ruimte is om eventuele problemen op te lossen. De vorige keer dat NS hiertoe besloot, was alweer twee jaar geleden. Het gefaseerde programma omvatte verder onder meer verbetermaatregelen voor wisselverwarmingssytemen. Toenmalig minister Melanie Schultz van Haegen stelde, mede op basis van ervaringen in andere landen, dat storingen nooit helemaal te voorkomen zijn bij extreme winterse omstandigheden.

Lees ook: Sneeuwstorm legt OV in vrijwel heel het land plat

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.