Grootste bestelling in jaren voor gelede hybride Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro G (foto Daimler)
Beeldbank Daimler

Mercedes-Benz heeft een van de grootste orders voor gelede bussen in de afgelopen jaren ontvangen. De Duitse busfabrikant levert 129 nieuwe gelede hybride Citaro’s aan de Belgische vervoerder TEC Group. De eerste voertuigen rijden sinds vorige week door de steden Luik, Bergen en Nijvel in Wallonië. Tegen de zomer van dit jaar worden ook de andere bussen geleverd.

Door te kiezen voor hybride voertuigen vermindert TEC Group zijn brandstofverbruik en daarmee CO2-uitstoot met 8,5 procent. De vervoerder gaat met twee verschillende typen van de hybride Citaro G’s rijden. Voor de stadslijnen is gekozen voor vier deuren en in de streek voor drie deuren. Reizigers die minder mobiel zijn, kunnen gemakkelijk instappen dankzij een elektrisch aangedreven cassettelift.

Veiligheid

Aan de buitenkant zijn de bussen felgeel; vanbinnen is gekozen voor een vloer met houten uitstraling en rode stoelen met een hoge rugleuning van composiet leervezel materiaal. Alle plekken zijn verder voorzien van USB-poorten. De buschauffeurs zitten achter een volledig glazen cabinedeur. Zij krijgen hulp van het actieve remhulpsysteem Preventive Brake Assist en de Sideguard Assist, die bij afslaan waarschuwt voor voetgangers en fietsers.

De levering omvat ook een achtjarig servicecontract voor de achttien meter lange voertuigen. TEC Group rijdt in totaal met bijna 2.400 bussen en enkele treinen in Wallonië. Voor de corona-uitbraak werden jaarlijks circa 150 miljoen reizigers vervoerd op meer dan 750 lijnen.

Daimler presenteerde eind vorig jaar ook de volledig elektrische eCitaro G. Dit was de eerste stadsbus met zogenaamde solid-state batterijen die in serieproductie ging. Dat was jaren eerder dan de fabrikant verwachtte.

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “Grootste bestelling in jaren voor gelede hybride Mercedes-Benz Citaro”

Karl Vermaercke|17.02.21|10:45

Kleine correctie: TEC rijdt niet met treinen. Wel met spoorvoertuigen, maar dat zijn de trams (métro léger) van Charleroi, type BN, gelijkaardig als de kusttram van De Lijn aan de Vlaamse kust.