Bussen van EBS en RET op busstation Zoetermeer Centrum West

Kandidaat-Kamerleden: aanbestedingen anders aanpakken

Verschillende kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen maken zich ongerust over de manier waarop het personenvervoer wordt aanbesteed, en dan met name om de focus op prijs. Dat bleek tijdens een FNV-minidebat tussen sectorhoofd FNV Vervoer Minke Jansma en kandidaat-kamerleden Suzanne Kröger (GroenLinks), Wytske Postma (CDA) en Barbara Kathmann (PvdA).

In het debat werden onder andere grote zorgen vanuit FNV kenbaar gemaakt over de manier waarop er in het personenvervoer aanbestedingen worden gedaan. Volgens Jansma is hiermee enorme race naar de bodem mee gecreëerd in de laatste jaren. “We zien een verlies aan werkgelegenheid, een enorme druk op de arbeidsvoorwaarden en een verschraling van het aanbod.” De vakbond vreest dat het OV in dit opzicht dezelfde kant op gaat als afgelopen jaren gebeurde in het doelgroepenvervoer.

Het sociale aspect voorbij

FNV vindt dat er door de focus op het maken van winst voorbij wordt gegaan aan het sociale aspect bij aanbestedingen. “Wat betreft Europees aanbesteden willen wij dat als land helemaal perfect doen en dan doen we het nog beter dan al die andere landen, vinden we. In het kapitalistisch denken doen we het dan ook waarschijnlijk beter, maar we zien dat we de sociale elementen daarbij totaal vergeten zijn.”

Volgens Jansma gaat het niet meer om de kwaliteit, arbeidsvoorwaarden, werkgelegenheid, een reële prijs of het aanbod, maar wordt er alleen gekeken naar de prijs. De situatie die er volgens haar gecreëerd is met Europees aanbesteden, is Jansma dan ook een doorn in het oog. Zij wil dan ook graag met elkaar een oplossing vinden om de uitvoering te verbeteren.

Arbeidsvoorwaarden en kwaliteit voorop

GroenLinks, CDA en PvdA zijn het er unaniem over eens dat de zogenoemde ‘race to the bottom’ het allergrootste probleem is dat er op dit moment speelt, en willen dit ook aanpakken. Vanuit de PvdA bevestigt Kathmann dan ook dat de aanbestedingen alleen maar prijsgestuurd zijn: “Wie de goedkoopste aanbesteding neerlegt, wint ’m. Daar geloven wij als PvdA niet in.” Ook Postma meent dat dit absoluut niet gedaan moet worden.

Volgens de PvdA moeten de prioriteiten dan ook omgedraaid worden. De reiziger moet centraal gesteld worden en er moet gelet moet worden op de betaalbaarheid omdat vervoer een mensenrecht is, meent Kathmann. Zij stelt dat overheden dan ook met een veel strenger lijstje op pad moeten worden gestuurd voor het opstarten van een aanbesteding. De kandidaat-Kamerleden zijn het er over eens dat hierbij veel meer moet worden gekeken naar arbeidsvoorwaarden en kwaliteit.

Meer regie vanuit het Rijk

FNV kaartte ook aan dat de samenwerking tussen de verschillende overheden beter zou kunnen. Het Rijk, provincies en gemeenten zouden moeten fungeren als ‘communicerende vaten’ om de aansluiting in het vervoer te verbeteren. Als het aan het CDA ligt, wordt onderliggend vervoer als eis opgenomen in aanbestedingen. Volgens Postma zijn er zeker succesvoorbeelden, maar die beperken zich vooral binnen vervoersgebieden en zijn er vooral aan de grens aansluitingsproblemen.

Om een goede aansluiting in het OV te genereren tussen de verschillende regio’s benadrukten GroenLinks en PvdA het belang om vanuit Den Haag de regie te pakken. Om een goede aansluiting in het OV tussen verschillende vervoersregio’s te genereren, moet er volgens GroenLinks-politica Kröger vanuit het Rijk een systeemverantwoordelijke worden aangewezen door alle ‘puzzelstukjes’ te koppelen tot een goed functionerend vervoerssysteem.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

1 reactie op “Kandidaat-Kamerleden: aanbestedingen anders aanpakken”

Rik Spring|24.02.21|20:45

Fijn, een dingetje wil ik toch wel opmerken
De heren en dames van de vakbond en de politieke partijen hebben gelukkig geen idee hoe het werkt in het OV.
V.w.b de race to the bottom hebben ze enigszins gelijk.
Maar voor de rest…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.