
‘Snel nieuwe OV-verbinding nodig tussen Amsterdam en Zaanstad’
Foto Inge
Er is op korte termijn een alternatieve OV-verbinding nodig om te kunnen voldoen de verwachte reizigersgroei tussen Amsterdam en Zaanstad. De huidige busverbindingen zullen snel tegen hun grenzen aanlopen, is de conclusie van een verkennend onderzoek. Tussen 2026 en 2028 is een alternatief nodig, zoals een tram, metro of innovatieve vorm van busvervoer.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Reizigers moeten goed ge-connect kunnen worden naar de rest van vervoersregio MRA, met aansluiting op bijvoorbeeld toekomstige metrolijn naar Schiphol. En binnen de korst mogelijke tijd op een ander metrostation zijn, zodat door-to-door er een goed alternatief ontstaat tov de auto. Autoloze life-style. Laat de lijn aansluiten om de metro-ring bij Havenstad, zodat daar nog een extra halte gemaakt kan worden. En dan onder Noordzeekanaal door, om A7/A8, A9 en A10 te ontlasten.
Hoogwaardig OV via rail kan volume, snelheid en comfort verbeteren. Busvervoer, BRT of busbanen zijn substandaard in vergelijking (misschien niet wat de buslobby wil toegeven). Bussen kunnen wel goed metro feed-en tbv voor- en na-transport. Kijk hoe dit is geregeld in New York of andere grote METROpoolregio’s. In Stockholm-regio (vergelijkbaar inwoneraantal) zijn de voorsteden op 30 km afstand verbonden met het centrum