Bus Connexxion Hilversum

Nog geen elektrische bussen in Gooi en Vechtstreek vanwege coronacrisis

De nieuwe concessie Gooi en Vechtstreek gaat over vier maanden van start zonder elektrische bussen. Transdev ziet door de financiële gevolgen van de coronacrisis geen mogelijkheden om nu te investeren in een nieuwe vloot. De vervoerder streeft ernaar vanaf het tweede kwartaal in 2022 alsnog met elektrische bussen te rijden in de concessie.

Transdev zou aanvankelijk per 11 juli 2021, de start van de nieuwe concessie, volledig elektrisch rijden in de regio Gooi en Vechtstreek. Het was een van de afspraken die de vervoerder maakte met de provincie Noord-Holland, die kort voor de coronacrisis besloot de concessie opnieuw te gunnen aan Transdev. Het direct rijden met enkel zero emissiebussen was overigens geen vereiste.

Investeringen niet eenvoudig

“Vlak na het verlenen van de concessie werden de gevolgen van de coronacrisis duidelijk”, legt Transdev uit. Die zijn inmiddels bekend: het aantal reizigers en daarmee ook de opbrengsten liep fors terug. “Hierdoor konden we als marktpartij geen grote investering doen in elektrische bussen. We zijn hierover in goed overleg met de provincie als concessieverlener en hopen gezamenlijk snel tot een situatie te komen waarbij de bussen alsnog besteld kunnen worden.”

De onzekerheid door de coronacrisis maakt volgens Transdev dat een grote investering zoals het bestellen van elektrische bussen “niet eenvoudig kan worden gedaan”. De vervoerder kijkt nu samen met de provincie Noord-Holland naar manieren om de financiering alsnog rond te krijgen. Het streven daarbij is nu dus om in de loop van 2022 elektrisch te gaan rijden.

Andere verdeling financieringslasten

OV-bedrijven pleitten eerder al voor een andere verdeling van de financieringslasten van materieel door de grote onzekerheden. Daarbij moet worden gedacht aan garantstellingen of het verschaffen van leningen, bleek uit een marktverkenning die werd uitgevoerd in opdracht van CROW-KpVV en DOVA. Doel daarvan was het in kaart brengen van alternatieve wijzen om weer zo snel mogelijk OV-concessies te kunnen aanbesteden.

Het ING Economisch Bureau voorspelde vorig jaar dat de instroom van zero emissiebussen in heel Europa dit jaar wordt afgeremd vanwege de coronacrisis. De bank noemde ondersteuning voor vervoerders onvermijdelijk om de duurzaamheidsambities alsnog waar te maken. Dit gebeurde bijvoorbeeld al door de Vervoerregio Amsterdam, die met een ‘coronapakket’ miljoenen beschikbaar stelde aan GVB voor de aanschaf van nieuwe elektrische bussen en laadinfrastructuur.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.