EBLO fleet maintenance

‘Digitaal paspoort’ bestuurdersstoel maakt onderhoud inzichtelijk

Buschauffeurs, machinisten en trambestuurders brengen uren door op de bestuurdersstoel. Het is dan ook belangrijk dat deze stoel in topconditie blijft. Met de nodige aandacht kunnen stoelen zeker vijftien jaar in nieuwstaat blijven. EBLO Seating ontwikkelde een systeem dat inzichtelijk maakt wanneer een stoel om onderhoud vraagt.

“Als vervoerder wil je gewoon geen gezeur met stoelen. Maar wanneer je welk onderhoud nodig hebt, weet eigenlijk niemand. We merkten dat we dat moesten oplossen en daarom hebben we dit in een digitaal pakket gegoten”, zegt directeur Evert Mallie van EBLO Seating. Het project kwam in een stroomversnelling toen onlangs de aanbesteding van stadsvervoerder GVB werd gewonnen voor het leveren en onderhoud van de stoelen voor de bussen, metro’s en trams.

Interne klok

Die oplossing bestaat uit een app en unieke QR-code voor elke stoel, die daarmee als het ware een digitaal paspoort krijgt. “In elke stoel zit een interne klok die terugloopt. Als we een stoel inbouwen, zeggen we bijvoorbeeld: over 120 weken is er onderhoud nodig. Je kan in een overzicht heel makkelijk zien wanneer er weer onderhoud moet plaatsvinden. Dat proberen we synchroon te laten lopen met gepland onderhoud aan het voertuig.”

Als er onverwachte problemen zijn met een stoel, kan een monteur hier in dezelfde app melding van maken. Bij een eenvoudige handelingen verschijnt de melding dat de vervoerder dit eenvoudig zelf kan oplossen, zoals het vervangen van een zitkussen. Gaat het om een complexere klus, dan krijgt EBLO Seating automatisch een melding dat een stoel moet worden afgehaald om correctief onderhoud uit te voeren. Ook preventief onderhoud of tussentijdse inspecties worden bijgehouden in de app.

Rapportages opvragen

Het systeem is daarmee een goede aanvulling voor fleetmanagers, zegt Mallie. “Alle historie wordt verzameld en daardoor kan je diverse rapportages opvragen met informatie over de hele vloot. Zo kan je de financiële status opvragen, zien in welk voertuig de meeste storingen zijn, maar ook realtime waar een stoel staat”, legt Mallie uit. “Of bijvoorbeeld technische tekeningen opvragen om een onderdeel te bestellen, of een instructiefilmpje hoe de stoel kan worden ingesteld.”

EBLO Seating zet momenteel de puntjes op de i om tot een gestandaardiseerd systeem te komen, zodat het systeem toepasbaar is voor elke vloot, ook buiten het OV. Met een nulmeting kunnen we alle typen stoelen inspecteren, nummeren en vastleggen. Daar komt automatisch een puntentelling uit, waarbij we kijken naar een ergonomische waarde.” Een kapotte vering weegt bijvoorbeeld zwaarder dan een beschadigde armleuning.

Mallie: “De app die in feite ontwikkeld was voor onze fleetowner klanten, blijkt nu in het OV ook prima te werken. Bedrijven worden zo volledig ontzorgd op het gebied van onderhoud en service van chauffeursstoelen.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.