Pantograaf elektrische bus (foto: Arriva)

Provincie Noord-Brabant bouwt nieuwe busremise in Breda

De provincie Noord-Brabant heeft een stuk grond gekocht voor de ontwikkeling van een nieuwe busremise in de buurt van station Breda. Het terrein van 3,8 hectare ligt aan de huidige HOV-busbaan langs het spoor en biedt ruimte voor een toekomstbestendige remise waar elektrische bussen kunnen worden opgeladen. De remise wordt dan ook gezien als een belangrijke stap naar zero emissie-busvervoer in de regio.

Het is de bedoeling dat de bouw van de nieuwe remise in 2023 is afgerond, zodat de remise er staat als de nieuwe concessie West-Brabant van start gaat. Het kavel aan de Druivenstraat wordt door de provincie omschreven als een unieke kans. “Een geschikt stuk grond voor een remise op zo’n locatie komt zelden voorbij. De toegevoegde maatschappelijke waarde staat buiten kijf”, aldus gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat. “Deze plek wordt het fundament om onze zero-emissiedoelstellingen in West-Brabant te realiseren.”

Kortere ritten naar remise

De huidige remise in Breda aan de Slingerweg zal op termijn verdwijnen. “Het provinciale plan draagt bij aan schoner (openbaar) vervoer én efficiënt ruimtegebruik. En dan blijkt de Druivenstraat een hele logische plek. Dichtbij het station, aan de busbaan”, aldus wethouder mobiliteit Daan Quaars. “Bussen rijden zo veel kortere ritjes heen en weer tussen station en remise. En we hebben geen last meer van lege bussen die kriskras door de stad moeten rijden naar de huidige locatie. Dat draagt bij aan een beter klimaat en meer verkeersveiligheid.”

Het kavel aan de Druivenstraat was eigendom van RBV en onderdeel van een grotere grondaankoop door de gemeente Breda. De grond waar de remise West-Brabant moet verrijzen, wordt doorverkocht aan de provincie. Met deze aankoop is een bedrag van 6,5 miljoen euro gemoeid. De vervoerder van de nieuwe concessie West-Brabant kan straks als huurder van de nieuwe remise gebruikmaken.

Nieuwe busremise Breda (beeld: provincie Noord-Brabant)
De huidige en toekomstige busremise in Breda. (beeld: provincie Noord-Brabant)

De ambitie van de overheid om 2 miljoen geëlektrificeerde voertuigen op de Nederlandse wegen te hebben in 2030, vertaalt zich in een belangrijk infrastructureel vraagstuk. Op dinsdag 1 juni gaan we tijdens het online Congres Laadinfra ’21 samen met alle betrokken partijen in op vragen en uitdagingen die dat met zich meebrengt.

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.