Bus Arriva op N207 (Foto: provincie Noord-Holland)

Buschauffeurs tevreden over proef met voorrang bij verkeerslicht

De test van de provincie Noord-Holland waarbij bussen via het mobiele netwerk voorrang krijgen bij verkeerslichten, is positief ervaren door buschauffeurs. Ruim de helft van de bestuurders gaf aan dat de wachttijd voor het verkeerslicht lager lag tijdens de proef. De nieuwe techniek maakt het mogelijk om ook prioriteit te geven aan bussen als zij niet hun vaste route rijden, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden, evenementen of incidenten. Er wordt nu gekeken hoe de techniek in heel Nederland kan worden ingevoerd.

Voor het onderzoek, op de provinciale weg N207 bij Nieuw-Vennep, werden 25 bussen van Arriva uitgerust met de nieuwe techniek. Bij het experiment werd niet alleen gekeken naar de werking van de techniek, maar ook naar de ervaringen van chauffeurs. Tweederde van de chauffeurs verwacht dat passagiers door de nieuwe techniek meer comfort ervaren tijdens de reis. 52 procent gaf aan dat de wachttijd voor het verkeerslicht is afgenomen en dat daardoor de doorstroming verbetert.

Adviessnelheid

Met de huidige techniek kunnen bussen alleen prioriteit krijgen op vaste of vooraf geprogrammeerde routes in de boordcomputer. Dankzij de nieuwe techniek vindt de verwerking van data, de beveiliging en de prioriteitsaanvraag plaats via de cloud. Hierdoor is het in de toekomst altijd mogelijk om voorrang aan te vragen, zonder dat daarvoor telkens updates of wijzigingen in het verkeerslicht of in de boordcomputer nodig zijn. Daarnaast kan de chauffeur informatie terug ontvangen, zoals de adviessnelheid om groen licht te krijgen. Als een buschauffeur zo min mogelijk hoeft te remmen, is dat beter voor het milieu en wordt de reis veiliger en comfortabeler.

Nu de resultaten positief zijn, wordt gekeken hoe deze techniek ingevoerd kan worden in heel Nederland. Daarvoor is onder andere standaardisatie nodig. Ook het inbouwen van de nieuwe techniek in de boordcomputers van de bussen is belangrijk, zodat alle informatie zichtbaar is op één scherm. Uit het onderzoek kwam bovendien als een van de verbeterpunten naar voren dat de techniek nu nog geen rekening houdt met een bushalte vlak voor een verkeerslicht. Hierdoor krijgt de bus soms te vroeg voorrang bij het verkeerslicht.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.