Bus van De Lijn

Hervorming OV in Vlaanderen laat langer op zich wachten

Het is niet haalbaar om het openbaar vervoer in Vlaanderen per 1 januari 2022 te hervormen. De invoering van het nieuwe mobiliteitsplan, en daarmee het nieuwe OV-beleid, loopt vertraging op door oponthoud in het gunningsproces van de zogeheten mobiliteitscentrale. Dit is een belangrijke schakel voor het aanbieden van de nieuwe vorm van aanvullend openbaar vervoer.

Het decreet Basisbereikbaarheid zorgt ervoor dat het OV meer wordt ingesteld op een vraaggestuurde aanpak met inspraak van lokale besturen, waarvoor Vlaanderen is ingedeeld in vijftien vervoerregio’s. Dat moet ervoor zorgen dat het aanbod beter wordt afgestemd op de vraag en reële vervoersstromen. Het nieuwe beleid komt in de plaats voor het decreet Basismobiliteit, waarin is bepaald dat elke Vlaming binnen 500 tot 750 meter van zijn huis een bushalte moest hebben.

Vervoer op maat

De mobiliteitscentrale vormt een centraal punt in het nieuwe concept van aanvullend vervoer, waarbij belbussen worden vervangen door een mix van publieke en private vervoersmiddelen, zoals taxi’s, buurtbussen en deelsystemen. Dit vervoer op maat zorgt dus voor meer concurrentie en wordt georganiseerd in de overkoepelende centrale, die onder meer verantwoordelijk wordt voor het informeren van reizigers en in kaart brengen van routes. Vervoerder De Lijn besloot begin dit jaar niet mee te doen om de opdracht binnen te halen.

Begin april werd met de gunningsbeslissing voor de mobiliteitscentrale een belangrijke horde genomen door de Vlaamse regering, maar minstens één van de kandidaten heeft vervolgens een verzoekschrift tot schorsing ingediend bij de Raad van State. Het is nu wachten op de uitspraak van het orgaan om de impact hiervan in kaart te brengen voor de nieuwe planning. Maar zelfs als de gunningsbeslissing niet wordt geschorst, is implementatie van het nieuwe mobiliteitsplan per 2022 niet haalbaar. De centrale is door de ontwikkelingen namelijk hoe dan ook niet meer op tijd operationeel. Eind mei wordt meer duidelijkheid verwacht over de nieuwe datum van uitrol.

Vier lagen

In het nieuwe vervoermodel vormt vervoer op maat de onderste van vier lagen waarin het Vlaamse OV wordt ingedeeld. Het treinnet is de bovenste laag met daaronder het kernnet als ruggengraat van het stads- en streekvervoer, waarin bussen en trams kernen verbinden. Een aanvullend net zorgt ervoor dat bussen kleinere steden en gemeenten verbinden met het kern- en treinnet. Voor wie geen toegang heeft tot deze drie lagen, is er vervoer op maat.

De plannen zorgen ervoor dat vaste buslijnen geschrapt zullen worden, waarvoor deels andere vervoermiddelen in de plaats komen. Een op de vijf bushaltes lijkt te verdwijnen zodra de hervorming een feit is, bleek deze week in Belgische media.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hervorming OV in Vlaanderen laat langer op zich wachten | OVPro.nl
Bus van De Lijn

Hervorming OV in Vlaanderen laat langer op zich wachten

Het is niet haalbaar om het openbaar vervoer in Vlaanderen per 1 januari 2022 te hervormen. De invoering van het nieuwe mobiliteitsplan, en daarmee het nieuwe OV-beleid, loopt vertraging op door oponthoud in het gunningsproces van de zogeheten mobiliteitscentrale. Dit is een belangrijke schakel voor het aanbieden van de nieuwe vorm van aanvullend openbaar vervoer.

Het decreet Basisbereikbaarheid zorgt ervoor dat het OV meer wordt ingesteld op een vraaggestuurde aanpak met inspraak van lokale besturen, waarvoor Vlaanderen is ingedeeld in vijftien vervoerregio’s. Dat moet ervoor zorgen dat het aanbod beter wordt afgestemd op de vraag en reële vervoersstromen. Het nieuwe beleid komt in de plaats voor het decreet Basismobiliteit, waarin is bepaald dat elke Vlaming binnen 500 tot 750 meter van zijn huis een bushalte moest hebben.

Vervoer op maat

De mobiliteitscentrale vormt een centraal punt in het nieuwe concept van aanvullend vervoer, waarbij belbussen worden vervangen door een mix van publieke en private vervoersmiddelen, zoals taxi’s, buurtbussen en deelsystemen. Dit vervoer op maat zorgt dus voor meer concurrentie en wordt georganiseerd in de overkoepelende centrale, die onder meer verantwoordelijk wordt voor het informeren van reizigers en in kaart brengen van routes. Vervoerder De Lijn besloot begin dit jaar niet mee te doen om de opdracht binnen te halen.

Begin april werd met de gunningsbeslissing voor de mobiliteitscentrale een belangrijke horde genomen door de Vlaamse regering, maar minstens één van de kandidaten heeft vervolgens een verzoekschrift tot schorsing ingediend bij de Raad van State. Het is nu wachten op de uitspraak van het orgaan om de impact hiervan in kaart te brengen voor de nieuwe planning. Maar zelfs als de gunningsbeslissing niet wordt geschorst, is implementatie van het nieuwe mobiliteitsplan per 2022 niet haalbaar. De centrale is door de ontwikkelingen namelijk hoe dan ook niet meer op tijd operationeel. Eind mei wordt meer duidelijkheid verwacht over de nieuwe datum van uitrol.

Vier lagen

In het nieuwe vervoermodel vormt vervoer op maat de onderste van vier lagen waarin het Vlaamse OV wordt ingedeeld. Het treinnet is de bovenste laag met daaronder het kernnet als ruggengraat van het stads- en streekvervoer, waarin bussen en trams kernen verbinden. Een aanvullend net zorgt ervoor dat bussen kleinere steden en gemeenten verbinden met het kern- en treinnet. Voor wie geen toegang heeft tot deze drie lagen, is er vervoer op maat.

De plannen zorgen ervoor dat vaste buslijnen geschrapt zullen worden, waarvoor deels andere vervoermiddelen in de plaats komen. Een op de vijf bushaltes lijkt te verdwijnen zodra de hervorming een feit is, bleek deze week in Belgische media.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.