Impressie van elektrische bus van GVB

GVB bestelt opnieuw tientallen elektrische bussen

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB heeft een volgende stap gezet om in 2025 de gehele busvloot te hebben vervangen door elektrische bussen. De vervoerder is vrijdag een aanbesteding gestart voor minimaal 25 elektrische bussen, met een optie tot maximaal 208 voertuigen. De eerste bussen zullen vanaf medio 2023 instromen.

“Ondanks de onzekere tijden voor het openbaar vervoer in Amsterdam door de coronapandemie, is het belangrijk dat we gezamenlijk blijven investeren in duurzaam OV”, zegt Gerard Slegers, portefeuillehouder van de Vervoerregio Amsterdam. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio ging donderdagavond akkoord met het starten van de Europese aanbesteding om het resterende deel van de GVB-busvloot te elektrificeren. De Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam werken intensief samen om dit te bewerkstelligen.

Flexibiliteit

De aanbesteding houdt volgens Slegers rekening “met de huidige situatie waarin we niet weten wanneer en hoeveel reizigers er terugkeren in het OV, en biedt dan ook de nodige flexibiliteit. Mocht het nodig zijn om snel uit te breiden dan kunnen we altijd gebruik maken van de optie tot maximaal 208 bussen in het contract.”

Op dit moment rijdt de Amsterdamse vervoerder met 31 elektrische bussen in de dienstregeling. Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur bij GVB: “We vinden het belangrijk om als stadsvervoerder bij te dragen aan schonere lucht in Amsterdam en we verlagen onze eigen CO2-uitstoot. In juli dit jaar stromen er nog 13 gelede elektrische bussen in op buslijn 369. Begin 2022 stromen naar verwachting ook weer 31 nieuwe bussen in. We blijven op koers om in 2025 de gehele busvloot te hebben vervangen met elektrische bussen.”

De investering wordt deels bekostigd met subsidie uit de Connecting Europa Facility (CEF) van de Europese Unie. Voor het resterende bedrag maken de Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam aanvullende afspraken.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.