Verbeterstraat Keolis (foto: Keolis)

Extra controle volledige busvloot IJssel-Vecht afgerond

Alle 246 nieuwe elektrische bussen van vervoerder Keolis in de concessie IJssel-Vecht zijn volledig nagekeken en op diverse punten aangepast. Daarmee is een grote stap gezet in het aanpakken van de opstartproblemen waarmee een deel van de nieuwe busvloot kampte, die nu grotendeels zijn opgelost. Deze week verliet de laatste bus de ‘verbeterstraat’ die Keolis hiervoor in Zwolle inrichtte.

Na de start van de concessie op 13 december 2020 viel een deel van de nieuwe bussen stil vanwege een plotseling dalende batterijcapaciteit. Verder waren er onder meer problemen met de verwarming en in- en uitcheckapparatuur. “De start van een nieuw contract gaat altijd gepaard met veranderingen. Zeker bij een busvloot van deze omvang”, aldus regiomanager René Nekkers. “Daarom hebben we besloten om alle bussen, ook de bussen die niet kampten met opstartproblemen, op diverse punten volledig na te kijken.”

Zes bussen per dag

Dit gebeurde dus in de verbeterstraat in een voormalige wasstraat van de oude bedrijfslocatie van Keolis in Zwolle. Dagelijks werden hier de apparatuur en onderdelen – zoals in- en uitcheckapparatuur, wifi, verwarming en speakers – van gemiddeld zes bussen nagekeken. Dit gebeurde in samenwerking met BYD, de Chinese fabrikant van de bussen, BusPartners en SSS Techniek en onder begeleiding van het externe bureau ReFleet.

Nu alle bussen onder handen zijn genomen, spreekt Keolis van ‘een mooi moment’ voor de vervoerder en de negen medewerkers die dit project hebben uitgevoerd. Een van hen is Freddy Wildvank, buschauffeur bij Keolis maar met zijn technische kennis ook van meerwaarde in de verbeterstraat. “Het nakijken en verbeteren van de bussen waar je zelf dagelijks in rijdt, is interessant en tegelijkertijd een mooie uitdaging”, aldus de chauffeur.

Verhuizing bedrijfslocatie

De verbeterstraat wordt nu leeggehaald, net als de volledige oude bedrijfslocatie aldaar die verhuist naar een nieuwe locatie op Hessenpoort. De bedrijfskantine was vorige week aan de beurt en later deze maand volgen het kantoor en de garage. Bussen die in het vervolg te maken krijgen met (regulier) onderhoud, worden zoals vanouds weer in de reguliere werkplaats nagekeken.

In juni telt de busvloot van Keolis, de grootste elektrische in Europa, in totaal 259 bussen. Volgende maand worden namelijk ook de laatste dertien 8-meterbussen in gebruik genomen. De huidige vloot heeft sinds de start van de concessie al 8,2 miljoen kilometer op de teller staan. Daarmee is volgens de vervoerder ruim 2,7 miljoen liter diesel en 4,5 miljoen kilo CO2 bespaard. Met dieselbussen zouden er jaarlijks 225.000 bomen nodig zijn om deze uitstoot te compenseren.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.