BYD bus op Busworld

Brussel wil gelijker speelveld bij aanbestedingen

De Europese Commissie wil aanbestedingen of overnames door niet-Europese bedrijven die staatssteun krijgen tegen kunnen houden. Met die plannen wil Brussel de Europese markt beter beschermen tegen oneerlijke concurrentie uit het buitenland. Europese bedrijven zijn gebonden aan strenge eisen. 

De plannen van de Europese Commissie zijn gericht op overnames en aanbestedingen. Een bedrijf dat met behulp van staatssteun een aanbesteding van minstens 250 miljoen euro wint, zou dit moeten melden aan Brussel. Bij overnames moet om goedkeuring worden gevraagd door bedrijven met een minimale omzet van 500 miljoen euro die de afgelopen drie jaar meer dan 50 miljoen euro aan staatssteun hebben ontvangen.

Gunning tegenhouden

Kleinere aanbestedingen en overnames blijven niet buiten schot; in deze gevallen kan de Europese Commissie zelf een onderzoek instellen. Als Brussel oordeelt dat door de staatssteun sprake is van een oneerlijk concurrentievoordeel ten opzichte van Europese bedrijven, kan zij opdragen dit voordeel ongedaan te maken. In het uiterste geval kan een gunning of overname zelfs worden tegengehouden. Wie valse informatie verstrekt over de hoogte van de staatssteun riskeert een forse boete.

Voordat de nieuwe regels werkelijkheid worden, moet het voorstel nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de EU-lidstaten.

Chinese bussen

Kritiek op de concurrentiepositie van van dergelijke bedrijven, is ook in de OV-sector niet onbekend. Nadat vervoerder Keolis in 2019 voor de concessie IJssel-Vecht meer dan 250 elektrische bussen bestelde bij de Chinese fabrikant BYD, deed VDL-eigenaar Wim van der Leegte zijn beklag over “de schaalvoordelen, goedkopere lonen en veelal toegepaste overheidssteun” bij Chinese bedrijven, terwijl Europese bedrijven aan tal van regels worden onderworpen.

Gedeputeerde Eddy van Hijum van de provincie Overijssel richtte zich vorig jaar naar aanleiding van deze aanbesteding tot de Europese Commissie. Hij riep op om het mogelijk te maken bij regionale aanbestedingen drempels op te werpen tegen bedrijven uit landen die hun markten afschermen en/of staatssteun bieden. Op die manier zouden provincies in een OV-concessie eisen kunnen stellen aan de herkomst van busmaterieel.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.