Bus Groningen Drenthe (foto: OV-bureau Groningen Drenthe)

Tekort Groningen en Drenthe voor een derde opgelost met minder bussen

In Groningen en Drenthe rijden volgend jaar 8 procent minder bussen vergeleken met voor de coronacrisis. Door te kiezen voor “relatief minder ingrijpende maatregelen” verwacht het OV-bureau Groningen Drenthe de bus aantrekkelijk te houden voor reizigers. Dat betekent wel dat een aanzienlijk financieel tekort voor 2022 overblijft.

Door de dienstregeling terug te brengen tot 92 procent van het oude aanbod, wordt namelijk ‘slechts’ 3 miljoen euro bespaard. Terwijl volgend jaar een financiële opgave van 9 miljoen euro wacht, omdat de reizigersaantallen en daarmee inkomsten volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid nog lang niet zijn zoals voor corona. Om het resterende tekort op te lossen, wordt opnieuw een beroep gedaan op het Rijk.

In de dienstregeling van 2021 rijdt Qbuzz, wisselend per periode, tussen de 85 en 95 procent van het aanbod ten opzichte van voor corona.

Lagere frequentie

In de plannen voor de nieuwe busdienstregeling zijn vooral ritten geschrapt op dikke lijnen. De frequentie gaat bijvoorbeeld terug van acht keer per uur naar zes of vier keer. Lijnen met deels of volledig hetzelfde traject rijden tijdelijk minder of niet, waardoor reizigers soms zullen moeten overstappen. In het aanvullend net wordt alleen gereden waar nodig.

Ook wordt ingezet op spreiding van reizigers en kritisch gekeken naar de bezetting van de bus in relatie tot het in te zetten materieeltype. Waar mogelijk en beschikbaar worden achtpersoons voertuigen ingezet in plaats van een reguliere bus.

Verder ingrijpen in de dienstregeling zou er volgens het OV-bureau zorgen dat het voorzieningenniveau onder het minimum zakt en hele lijnen worden opgeheven, met name op het platteland. Bovendien wordt 2022 een druk jaar omdat er veel werkzaamheden op de planning staan, bijvoorbeeld rond de Ring Zuid in Groningen. “OV kan en moet daar onderdeel van de oplossing zijn”, aldus het OV-bureau.

Flexibele dienstregeling

De dienstregeling wordt verder flexibel opgezet om het hele jaar door in te kunnen spelen op de onzekere en veranderende vervoersvraag. Daardoor kan Qbuzz snel opschalen zodra het weer drukker wordt. Andersom maakt dit het mogelijk om bij een eventuele lockdown te kunnen afschalen tot 85 procent, zodat niet onnodig met lege bussen wordt gereden.

Ten slotte wordt gewerkt aan een ‘voorzomerdienstregeling’ in mei en juni. In deze maanden reizen er minder scholieren en studenten met de bus, omdat er minder onderwijsactiviteiten zijn en er vanwege het mooie weer ook meer wordt gefietst. Dit plan is vergelijkbaar met dat van de provincie Friesland, dat onlangs voor dezelfde maanden een ‘fietsdienstregeling’ introduceerde.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.