Bussen van EBS in concessie Waterland op bushalte

Connexxion en EBS rijden noodconcessies in Zaanstreek en Waterland

Connexxion en EBS gaan vanaf december twee jaar een noodconcessie in Zaanstreek en Waterland rijden. Dat zijn de Vervoerregio Amsterdam en beide vervoerders overeengekomen. De aanbesteding van de nieuwe en samengevoegde concessie Zaanstreek-Waterland werd eerder al uitgesteld vanwege de coronacrisis.

“We zijn blij met het besluit tot de noodconcessies. De afspraken met Connexxion en EBS garanderen een zo goed mogelijk aanbod van openbaar vervoer in deze herstelperiode voor het openbaar vervoer”, aldus Egbert de Vries, voorzitter en portefeuillehouder van de Vervoerregio. De overbruggingsperiode geeft ook tijd om het OV voor de periode erna zodanig vorm te geven, zodat het voldoet aan de veranderende wensen van reizigers en inwoners voor de toekomst.

Onzekerheid

In juli 2020 besloot de Vervoerregio de aanbesteding stop te zetten, omdat er op korte termijn geen goede biedingen werden verwacht. Door de grote onzekerheid over het herstel tijdens en na de coronacrisis is het voor vervoerders niet goed in te schatten hoe de opbrengsten uit kaart- en abonnementsverkoop zich zullen ontwikkelen.

De noodconcessies lopen tot en met december 2023. Daarna start een nieuwe contractperiode voor het samengevoegde concessiegebied Zaanstreek-Waterland. Dit is een van de eerste nieuwe concessies sinds de pandemie. Op het besluit van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio zit nog een bezwaartermijn van 6 weken.

Niet realistisch

EBS-directeur Wim Kurver zegt blij te zijn dat de vervoerder nog twee jaar het busvervoer in Waterland mag verzorgen. “We hadden natuurlijk liever een nieuwe concessie voor een langere periode gewonnen, maar de aanbesteding door laten gaan was niet realistisch.”

De komende twee jaar staan voor EBS in het teken om weer snel zoveel mogelijk reizigers terug te winnen, met een focus op goede kwaliteit. In de OV Klantenbarometer kon Waterland de afgelopen jaren op een hoge waardering rekenen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.