Bussen HTM op Den Haag Centraal (foto: HTM)

HTM duikt 6 miljoen in het rood door coronacrisis

De coronacrisis heeft vorig jaar ook bij HTM gezorgd voor rode cijfers. De Haagse stadsvervoerder noteert in het jaarverslag over 2020 een verlies van 6,2 miljoen euro. Er stapten nog maar 53,6 miljoen reizigers in de bussen en trams in Den Haag; bijna een halvering vergeleken met 2019. Toch zegt interim-directeur Bruno Bruins met trots terug te blikken op een veelbewogen jaar.

Het afgelopen jaar heeft volgens Bruins namelijk uitgewezen dat HTM onder alle omstandigheden wendbaar kan zijn. Hij doelt op het snel inspelen op het veranderde reisgedrag en de invoering van een ‘spreidingsdienstregeling’, die goede diensten bewijst. De vervoerder wil dit dan ook doorzetten, maar benadrukt wel dat daarvoor de hulp van werkgevers en onderwijsinstellingen nodig is. Het is nog steeds alle hens aan dek, waarschuwt Bruins.

HTM is de derde en laatste stadsvervoerder die zijn cijfers over 2020 openbaar heeft gemaakt. Bij elkaar noteerden GVB, HTM en RET over 2020 een verlies van 20 miljoen euro. Zonder de beschikbaarheidsvergoeding zou dit bijna 235 miljoen euro meer zijn. RET leed met 11,4 miljoen euro het grootste verlies, GVB dook 2,4 miljoen in de min.

Veel minder inkomsten

De lockdowns, het thuiswerken en de reisbeperkingen zorgden ervoor dat de reizigersopbrengsten van HTM daalden tot 78 miljoen euro, bijna 50 miljoen lager dan gebudgetteerd. In totaal ontving de vervoerder 172,2 miljoen euro aan overheidsbijdragen, waarvan 36,2 miljoen bestond uit de beschikbaarheidsvergoeding. In combinatie met eigen inspanningen bleef een verlies van ruim 6 miljoen over.

De lange duur van de OV-concessies geeft volgens HTM mogelijkheden om de negatieve resultaten op het exploitatiedeel van de concessie uiteindelijk te compenseren, al zal daarvoor meerdere jaren nodig zijn. In 2019 maakte HTM nog 3,9 miljoen euro winst.

Sluitende begroting in 2021

“Gelukkig zien we de laatste weken weer meer reizigers in het OV. Dit jaar willen wij afsluiten met een sluitende begroting. Niet eenvoudig, maar wel belangrijk”, zegt Bruins. In het jaarplan van 2021 zijn onder meer interne financiële maatregelen van in totaal 16 miljoen euro getroffen. Voor de langere termijn klinkt in Den Haag hetzelfde geluid als bij andere vervoerders: de coronadip is vermoedelijk slechts tijdelijk, daarna volgt er weer groei en dus is investeren in het verbeteren van het OV noodzakelijk.

Bruins: “Bijvoorbeeld voor de snellere ontsluiting van Den Haag Zuidwest via de Leyenburgcorridor. Maar ook een hoogwaardige OV-verbinding tussen station Voorburg via de Binckhorst naar station Den Haag Centraal (eerste deel Koningscorridor) wordt momenteel onderzocht.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.