Ebusco valt in de prijzen door toepassing composieten in bus

De Nederlandse busfabrikant Ebusco heeft de JEC Composites Innovation Award gewonnen. De prijs is toegekend vanwege de stads- en streekbussen in de Ebusco 3.0-serie, waarvan de body is gemaakt van composieten. Met de internationale awards worden jaarlijks de meest innovatieve toepassingen met dit materiaal in het zonnetje gezet.

“We zijn zeer vereerd met deze onderscheiding. Het is een erkenning door de wereldwijde composietenindustrie voor het feit dat Ebusco erin is geslaagd voor de hele carrosserie composiet te gebruiken”, aldus Edwin van Herpt, Director of Composites van Ebusco-Pondus, het bedrijf dat hiervoor speciaal werd opgericht. De toepassing van composieten in bussen is volgens hem een grote voorwaarts is in de overgang naar duurzaam, emissievrij en betaalbaar OV.

Een internationale jury riep Ebusco uit als winnaar in de caterorie Automotive & Road Transportation Structural. Ook EDAG Engineering en Ford Motor Company waren kanshebbers.

Lucht- en ruimtevaartindustrie

De Ebusco 3.0-serie is ontwikkeld in samenwerking met experts uit de lucht- en ruimtevaartindustrie, die ervaring hebben met het gebruik van composieten. Dat zorgde volgens de busfabrikant voor een heel andere kijk op het ontwikkelingsproces van het voertuig. Door het veelvuldig gebruik van composieten is de bus circa 33 procent lichter dan traditionele bussen en tegelijkertijd beter geïsoleerd.

Dankzij het lichte en duurzame materiaal in de hoofdstructuur van de carrosserie ligt ook het bereik van de elektrische bus veel hoger. Het materiaal zorgt daarnaast voor een langere levensduur en lage TCO. Zo kan schade simpel en goedkoop worden opgelost door een stukje composiet te slijpen en te vervangen, legde chief technology officer Harm Keunen eerder uit.

Het nieuwe voertuig wordt later dit jaar in Duitsland voor het eerst in de dienstregeling opgenomen en wordt volledig in Nederland geproduceerd. Daarvoor wordt in het Brabantse Deurne een fabriek opgestart.

Lees ook: Naar een efficiëntere elektrische bus met hulp uit de luchtvaartindustrie

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ebusco valt in de prijzen door toepassing composieten in bus | OVPro.nl

Ebusco valt in de prijzen door toepassing composieten in bus

De Nederlandse busfabrikant Ebusco heeft de JEC Composites Innovation Award gewonnen. De prijs is toegekend vanwege de stads- en streekbussen in de Ebusco 3.0-serie, waarvan de body is gemaakt van composieten. Met de internationale awards worden jaarlijks de meest innovatieve toepassingen met dit materiaal in het zonnetje gezet.

“We zijn zeer vereerd met deze onderscheiding. Het is een erkenning door de wereldwijde composietenindustrie voor het feit dat Ebusco erin is geslaagd voor de hele carrosserie composiet te gebruiken”, aldus Edwin van Herpt, Director of Composites van Ebusco-Pondus, het bedrijf dat hiervoor speciaal werd opgericht. De toepassing van composieten in bussen is volgens hem een grote voorwaarts is in de overgang naar duurzaam, emissievrij en betaalbaar OV.

Een internationale jury riep Ebusco uit als winnaar in de caterorie Automotive & Road Transportation Structural. Ook EDAG Engineering en Ford Motor Company waren kanshebbers.

Lucht- en ruimtevaartindustrie

De Ebusco 3.0-serie is ontwikkeld in samenwerking met experts uit de lucht- en ruimtevaartindustrie, die ervaring hebben met het gebruik van composieten. Dat zorgde volgens de busfabrikant voor een heel andere kijk op het ontwikkelingsproces van het voertuig. Door het veelvuldig gebruik van composieten is de bus circa 33 procent lichter dan traditionele bussen en tegelijkertijd beter geïsoleerd.

Dankzij het lichte en duurzame materiaal in de hoofdstructuur van de carrosserie ligt ook het bereik van de elektrische bus veel hoger. Het materiaal zorgt daarnaast voor een langere levensduur en lage TCO. Zo kan schade simpel en goedkoop worden opgelost door een stukje composiet te slijpen en te vervangen, legde chief technology officer Harm Keunen eerder uit.

Het nieuwe voertuig wordt later dit jaar in Duitsland voor het eerst in de dienstregeling opgenomen en wordt volledig in Nederland geproduceerd. Daarvoor wordt in het Brabantse Deurne een fabriek opgestart.

Lees ook: Naar een efficiëntere elektrische bus met hulp uit de luchtvaartindustrie

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.