Rectivert-onderstation ÜSTRA (foto: Daimler)

Accu’s Mercedes-Benz krijgen tweede leven als energieopslag voor trams

Persbericht Daimler

Het continu opladen van batterijen zorgt er ook bij elektrische bussen voor dat de capaciteit vroeg of laat merkbaar afneemt. Maar op het moment dat het vereiste bereik niet meer kan worden gegarandeerd, eindigt niet noodzakelijkerwijs de levensduur van de accu. In het Duitse Hannover worden batterijen uit de Mercedes-Benz eCitaro daarom binnenkort hergebruikt voor de energieopslag voor trams.

Het gaat om een proefopslagsysteem dat bestaat uit circa twintig batterijen, die eerder duizenden kilometers lang in de eCitaro voor testritten zijn gebruikt. Het systeem zal bijdragen aan stroomvoorziening van trams en elektrische bussen van vervoerder ÜSTRA. De energieopslag is bedoeld als buffer voor efficiënt gebruik van recuperatie-energie en zorgt ervoor dat belastingpieken in het netwerk worden opgevangen en voertuigen bij netstoringen kunnen blijven rijden.

Voordelen

“De aanschafkosten van elektrische bussen zijn aanzienlijk. Het stationair hergebruik van de batterijen binnen de transportoperatie kan extra terugverdienwegen creëren en zo de elektrificatie van het weggebonden openbaar vervoer verder versnellen”, aldus Holger Elix, hoofd infrastructuur bij ÜSTRA. Het zorgt behalve economische voordelen voor een veel gunstigere CO2-voetafdruk van de elektrische bus, zegt Gustav Tuschen, hoofd ontwikkeling bij Daimler Buses.

De capaciteit van een accu in de eCitaro’s staat na zo’n vijf tot zes jaar op 80 procent, waarna ze aan vervanging toe zijn. Terwijl de batterij bij stationair gebruik vaak nog volledig operationeel is, omdat capaciteitsverliezen hierbij slechts een beperkte rol spelen. Zo kunnen de accu’s na toepassing in de bus nog enkele jaren dienstdoen in stilstaande toepassing, zoals vanaf het vierde kwartaal van dit jaar dus in Hannover gaat gebeuren.

Project vanuit overheid

Het systeem maakt deel uit van een project dat is gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie van Transport en Infrastructuur. Daimler Buses ondersteunt als partner dit project, dat in 2019 is gestart en een looptijd van drie jaar heeft. De ontwikkeling van dit soort innovatieve oplossingen op het gebied van energieopslag wordt uitgevoerd door Mercedes-Benz Energy GmbH, dat inmiddels al met drie opslagsystemen circa 50 MWh energie uit autobatterijsystemen aan het Duitse stroomnet heeft geleverd.

Lees ook: Mercedes-Benz introduceert gelede eCitaro met nieuwe batterijtechniek

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Accu’s Mercedes-Benz krijgen tweede leven als energieopslag voor trams | OVPro.nl
Rectivert-onderstation ÜSTRA (foto: Daimler)

Accu’s Mercedes-Benz krijgen tweede leven als energieopslag voor trams

Persbericht Daimler

Het continu opladen van batterijen zorgt er ook bij elektrische bussen voor dat de capaciteit vroeg of laat merkbaar afneemt. Maar op het moment dat het vereiste bereik niet meer kan worden gegarandeerd, eindigt niet noodzakelijkerwijs de levensduur van de accu. In het Duitse Hannover worden batterijen uit de Mercedes-Benz eCitaro daarom binnenkort hergebruikt voor de energieopslag voor trams.

Het gaat om een proefopslagsysteem dat bestaat uit circa twintig batterijen, die eerder duizenden kilometers lang in de eCitaro voor testritten zijn gebruikt. Het systeem zal bijdragen aan stroomvoorziening van trams en elektrische bussen van vervoerder ÜSTRA. De energieopslag is bedoeld als buffer voor efficiënt gebruik van recuperatie-energie en zorgt ervoor dat belastingpieken in het netwerk worden opgevangen en voertuigen bij netstoringen kunnen blijven rijden.

Voordelen

“De aanschafkosten van elektrische bussen zijn aanzienlijk. Het stationair hergebruik van de batterijen binnen de transportoperatie kan extra terugverdienwegen creëren en zo de elektrificatie van het weggebonden openbaar vervoer verder versnellen”, aldus Holger Elix, hoofd infrastructuur bij ÜSTRA. Het zorgt behalve economische voordelen voor een veel gunstigere CO2-voetafdruk van de elektrische bus, zegt Gustav Tuschen, hoofd ontwikkeling bij Daimler Buses.

De capaciteit van een accu in de eCitaro’s staat na zo’n vijf tot zes jaar op 80 procent, waarna ze aan vervanging toe zijn. Terwijl de batterij bij stationair gebruik vaak nog volledig operationeel is, omdat capaciteitsverliezen hierbij slechts een beperkte rol spelen. Zo kunnen de accu’s na toepassing in de bus nog enkele jaren dienstdoen in stilstaande toepassing, zoals vanaf het vierde kwartaal van dit jaar dus in Hannover gaat gebeuren.

Project vanuit overheid

Het systeem maakt deel uit van een project dat is gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie van Transport en Infrastructuur. Daimler Buses ondersteunt als partner dit project, dat in 2019 is gestart en een looptijd van drie jaar heeft. De ontwikkeling van dit soort innovatieve oplossingen op het gebied van energieopslag wordt uitgevoerd door Mercedes-Benz Energy GmbH, dat inmiddels al met drie opslagsystemen circa 50 MWh energie uit autobatterijsystemen aan het Duitse stroomnet heeft geleverd.

Lees ook: Mercedes-Benz introduceert gelede eCitaro met nieuwe batterijtechniek

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.