Multiobus Ebusco 2.2

Multiobus zet volgende stap naar zero emissie in Vlaanderen

Via Ebusco

De elektrische vloot van Multiobus is in één klap verzesvoudigd. De Belgische busexploitant, die in Vlaams-Brabant rijdt namens vervoerder De Lijn, nam deze week tien nieuwe voertuigen van Ebusco officieel in gebruik. “We hopen zo lang mogelijk een voortrekkersrol te vervullen en andere exploitanten in Vlaanderen en Wallonië aan te zetten om dezelfde stap te maken”, zegt Olivier Van Mullem, CEO van Multiobus.

In 2018 was Multiobus al de eerste privé-exploitant in België die elektrische bussen aanschafte. Het ging toen om twee voertuigen van eveneens Ebusco. Inmiddels staat de teller dus op twaalf, wat betekent dat 12 procent van de vloot is geëlektrificeerd. “We hebben ons voorgenomen vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen aan te schaffen. Een voertuig gaat ongeveer vijftien jaar mee, dus in 2035 zouden we volledig elektrisch kunnen zijn.”

Beter dan verwacht

De eerste stap in de transitie naar zero emissie ging drie jaar geleden beter dan verwacht, vertelt Van Mullem. “We hadden vooropgesteld de lat niet te hoog te leggen met de eerste twee Ebusco’s 2.1, want het was toch een nieuwe technologie voor ons. Maar we haalden op de eerste dag al onze doelstelling en ze presteren nog altijd beter dan verwacht.” Het streven van 50.000 elektrische kilometers op jaarbasis werd dan ook ruimschoots gehaald.

Het vertrouwen van de CEO in de tien nieuwe 2.2’s van de Nederlandse busfabrikant is dan ook groot. “Met de batterij van 360 kWh kunnen we een grotere range behalen”, noemt hij als een van de voordelen. “We hebben camera’s in plaats van zijspiegels, USB-aansluitingen en wifi. De technische punten zijn sterk verbeterd, net als de afwerking. Het kostte maar anderhalve dag om de bus op ICT-gebied in orde te maken. Daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Multiobus Ebusco 2.2

Plugin-laden

De keuze viel onder meer op Ebusco omdat de fabrikant erin slaagde een product op de markt te brengen dat overeenkomt met wat Multiobus zocht, zegt Van Mullem. “Dat is een redelijk eenvoudige, maar degelijke batterijbus die behoorlijk wat werk aan kan. Ebusco heeft geen verleden met dieselbussen, daarom hebben ze een voorsprong in techniek. Ze kijken verder dan vandaag en morgen.” Het plugin-laden genoot zijn voorkeur omdat Multiobus zich niet specifiek richt op stadsvervoer. “Daarom heb ik nooit echt geloofd in pantograafoplossingen.”

Van Mullem verwacht dat depotladen steeds interessanter zal worden. “Bussen met grotere batterij nemen stilaan een grote marktaandeel in.” In dit opzicht kan “het treuzelen en wachten” op weg naar zero emissie busvervoer volgens hem weleens in Belgisch voordeel spelen. “Maar eerlijk gezegd hebben jullie in Nederland de voorbije jaren al zoveel ervaring kunnen opdoen”, voegt hij daar gelijk aan toe. Multiobus keek, naast Zweden, dan ook naar ervaringen met zero emissie in Nederland.

“Wij bevinden ons hier nog maar in de eerste fase. Veel exploitanten wenden zich nu op het terrein wat er moet gebeuren om één tot vier bussen te laten rijden. Met tien nieuwe bussen hebben we nu pas een serieuze opschaling. Naar Nederlandse maatstaven is dat amper iets.”

Uitdagingen

Met Ebusco en Heliox heeft Multiobus inmiddels goede partners op voertuiggebied gevonden, zegt Van Mullem. “Maar buiten de voertuigen wordt het een grote uitdaging.” De transitie naar zero emissie zorgt voor een andere organisatie. “Hoe gaan we met energie om? Hoe kunnen we kostenefficiënt werken zodat de TCO interessant wordt en blijft? We werken met zonnepanelen voor opwekking en tijdelijke opslag in batterijen. Een deel van die systemen zullen we ook moeten delen met andere partners.”

Multiobus doet op dit moment mee aan verschillende onderzoeksprojecten naar laadoplossingen, onder meer voor bidirectioneel laden. “Daar proberen we ook ons steentje aan bij te dragen. Ook al moeten we ons in eerste instantie focussen op onze core business: openbaar vervoer. We zijn maar een kleine speler, maar hopen toch min of meer zo lang mogelijk de voortrekkersrol te vervullen en mee te gaan met de trends en evolutie naar zero emissiebusvervoer.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Multiobus zet volgende stap naar zero emissie in Vlaanderen | OVPro.nl
Multiobus Ebusco 2.2

Multiobus zet volgende stap naar zero emissie in Vlaanderen

Via Ebusco

De elektrische vloot van Multiobus is in één klap verzesvoudigd. De Belgische busexploitant, die in Vlaams-Brabant rijdt namens vervoerder De Lijn, nam deze week tien nieuwe voertuigen van Ebusco officieel in gebruik. “We hopen zo lang mogelijk een voortrekkersrol te vervullen en andere exploitanten in Vlaanderen en Wallonië aan te zetten om dezelfde stap te maken”, zegt Olivier Van Mullem, CEO van Multiobus.

In 2018 was Multiobus al de eerste privé-exploitant in België die elektrische bussen aanschafte. Het ging toen om twee voertuigen van eveneens Ebusco. Inmiddels staat de teller dus op twaalf, wat betekent dat 12 procent van de vloot is geëlektrificeerd. “We hebben ons voorgenomen vanaf 2020 alleen nog maar elektrische bussen aan te schaffen. Een voertuig gaat ongeveer vijftien jaar mee, dus in 2035 zouden we volledig elektrisch kunnen zijn.”

Beter dan verwacht

De eerste stap in de transitie naar zero emissie ging drie jaar geleden beter dan verwacht, vertelt Van Mullem. “We hadden vooropgesteld de lat niet te hoog te leggen met de eerste twee Ebusco’s 2.1, want het was toch een nieuwe technologie voor ons. Maar we haalden op de eerste dag al onze doelstelling en ze presteren nog altijd beter dan verwacht.” Het streven van 50.000 elektrische kilometers op jaarbasis werd dan ook ruimschoots gehaald.

Het vertrouwen van de CEO in de tien nieuwe 2.2’s van de Nederlandse busfabrikant is dan ook groot. “Met de batterij van 360 kWh kunnen we een grotere range behalen”, noemt hij als een van de voordelen. “We hebben camera’s in plaats van zijspiegels, USB-aansluitingen en wifi. De technische punten zijn sterk verbeterd, net als de afwerking. Het kostte maar anderhalve dag om de bus op ICT-gebied in orde te maken. Daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Multiobus Ebusco 2.2

Plugin-laden

De keuze viel onder meer op Ebusco omdat de fabrikant erin slaagde een product op de markt te brengen dat overeenkomt met wat Multiobus zocht, zegt Van Mullem. “Dat is een redelijk eenvoudige, maar degelijke batterijbus die behoorlijk wat werk aan kan. Ebusco heeft geen verleden met dieselbussen, daarom hebben ze een voorsprong in techniek. Ze kijken verder dan vandaag en morgen.” Het plugin-laden genoot zijn voorkeur omdat Multiobus zich niet specifiek richt op stadsvervoer. “Daarom heb ik nooit echt geloofd in pantograafoplossingen.”

Van Mullem verwacht dat depotladen steeds interessanter zal worden. “Bussen met grotere batterij nemen stilaan een grote marktaandeel in.” In dit opzicht kan “het treuzelen en wachten” op weg naar zero emissie busvervoer volgens hem weleens in Belgisch voordeel spelen. “Maar eerlijk gezegd hebben jullie in Nederland de voorbije jaren al zoveel ervaring kunnen opdoen”, voegt hij daar gelijk aan toe. Multiobus keek, naast Zweden, dan ook naar ervaringen met zero emissie in Nederland.

“Wij bevinden ons hier nog maar in de eerste fase. Veel exploitanten wenden zich nu op het terrein wat er moet gebeuren om één tot vier bussen te laten rijden. Met tien nieuwe bussen hebben we nu pas een serieuze opschaling. Naar Nederlandse maatstaven is dat amper iets.”

Uitdagingen

Met Ebusco en Heliox heeft Multiobus inmiddels goede partners op voertuiggebied gevonden, zegt Van Mullem. “Maar buiten de voertuigen wordt het een grote uitdaging.” De transitie naar zero emissie zorgt voor een andere organisatie. “Hoe gaan we met energie om? Hoe kunnen we kostenefficiënt werken zodat de TCO interessant wordt en blijft? We werken met zonnepanelen voor opwekking en tijdelijke opslag in batterijen. Een deel van die systemen zullen we ook moeten delen met andere partners.”

Multiobus doet op dit moment mee aan verschillende onderzoeksprojecten naar laadoplossingen, onder meer voor bidirectioneel laden. “Daar proberen we ook ons steentje aan bij te dragen. Ook al moeten we ons in eerste instantie focussen op onze core business: openbaar vervoer. We zijn maar een kleine speler, maar hopen toch min of meer zo lang mogelijk de voortrekkersrol te vervullen en mee te gaan met de trends en evolutie naar zero emissiebusvervoer.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.