Trams GVB in Amsterdam (foto: Jolanda Fisser)

Nieuwe concessieperiode Amsterdam gaat toch niet vervroegd in

De plannen om de nieuwe concessie Amsterdam vervroegd in te besteden zijn van de baan. De Vervoerregio Amsterdam en GVB keken afgelopen jaar naar mogelijkheden om de nieuwe concessieperiode al eind 2021 in te laten gaan in plaats van eind 2024. Onzekerheden en vertraging vanwege de coronacrisis maken een vervroegde concessie niet langer realistisch.

Met vernieuwing van de concessie wilden de Vervoerregio en GVB inspelen op de noodzakelijke groei van het OV. Voordat de coronacrisis aanving, had GVB alle gestelde doelen uit de huidige concessie al gehaald. Daarnaast groeide het aantal reizigers met meer dan 7 procent per jaar zo hard, dat het vervroegd afsluiten van een nieuwe concessie nodig leek om dit te kunnen opvangen. Maar ruim een maand nadat werd besloten te starten met dit proces, werd Nederland getroffen door de pandemie.

Pas op de plaats nemen

De onzekerheden over hoe snel en massaal reizigers de komende twee jaar terugkeren, maken het niet mogelijk om nu gedegen afspraken te maken. “We weten simpelweg niet wat we voor de komende vijftien jaar moeten ‘inkopen’ en hoeveel budget daarvoor beschikbaar is. Zorgvuldigheid is en blijft een essentiële voorwaarde, met name gezien de complexiteit, omvang en het belang van deze concessie”, schrijft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio in een brief aan de Regioraad. “Er is nu eerst een herstelplan en duidelijkheid nodig over de financiële kaders (waaronder hopelijk een continuering van Rijkssteun), als startpunt en perspectief voor de afspraken en ambities in een nieuwe concessie.”

Egbert de Vries, voorzitter van de Vervoerregio, noemt het spijtig dat de plannen door corona vertraging oplopen. “Maar het is verstandig om nu een pas op de plaats te nemen. Het besluit om meer tijd te nemen, biedt de nodige kansen. De continuïteit van het openbaar vervoer voor de reizigers in Amsterdam en omliggende concessiegemeenten is de komende jaren gewaarborgd. Door nu te focussen op reizigersherstel binnen de resterende jaren van deze periode, is er straks een financieel gezonde basis om een nieuwe langjarige verbintenis met GVB te sluiten.”

Intentie vastleggen

De Vervoerregio blijft van mening dat een nieuwe onderhandse gunning aan de stadsvervoerder “de beste oplossingen biedt voor de uitdagingen waar de stad en omliggende gemeenten voor staan”, aldus De Vries. “Bijvoorbeeld de bouw van honderdduizenden huizen en het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.” Deze intentie tot een nieuwe samenwerking willen de Vervoerregio en GVB niet alleen uitspreken, maar ook vastleggen. De mogelijkheden daartoe worden op dit moment onderzocht.

Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB, zegt blij te zijn met het vertrouwen dat wordt uitgesproken voor een nieuwe concessie. “Als er geen corona was geweest, waren we al veel verder geweest met de inbesteding van de concessie. Maar juist in tijden van crisis, moet je je samen richten op hoe we het beste als stad en regio uit de crisis willen en kunnen komen. We moet ons gezamenlijk inspannen om de reizigers weer terug in het OV te krijgen, en tegelijkertijd op hoe we dit zo efficiënt mogelijk kunnen doen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.