Waterstoftankstation Qbuzz Peizerweg Groningen (foto: OV-bureau Groningen Drenthe)

Qbuzz neemt waterstofbussen en tankstation Groningen in gebruik

Qbuzz heeft vrijdag het nieuwe waterstoftankstation in Groningen in gebruik genomen. Tegelijkertijd zijn de twintig nieuwe waterstofbussen gepresenteerd die in het noorden in de dienstregeling worden opgenomen. Het tankstation is een van de grootste in Europa en maakt deel uit van het realiseren van een nieuwe waterstofeconomie in Noord-Nederland.

Het nieuwe tankstation op de busremise aan de Peizerweg heeft twee vulpunten, waar een bus in minder dan tien minuten volgetankt wordt en vervolgens circa 400 kilometer kan afleggen. De waterstofbussen worden ingezet op langere routes in het streekvervoer, waar een batterij-elektrische bus niet altijd geschikt is.

Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma: “In Groningen staat nu een busstalling die het mogelijk maakt om compact en efficiënt over te gaan op de energiedragers van de toekomst: groene elektriciteit en groene waterstof. Een type stalling als deze is vooralsnog uniek.” Volgens het OV-bureau Groningen Drenthe laat de vervoerder hiermee zien hoe batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen een waardevolle aanvulling op elkaar zijn in mobiliteit.

Vliegwiel op gang brengen

De inzet van de bussen op waterstof betekent een flinke toename van het gebruik van groene waterstof, wat helpt om het vliegwiel van vraag en aanbod op gang te brengen. Sinds 2018 rijden er al twee waterstofbussen in Groningen en volgend jaar volgen er nog eens tien in Emmen.

“Vandaag is weer een grote stap, of beter gezegd een grote sprong, gemaakt in de invoering van groene waterstof als opvolger van fossiele brandstoffen zoals dieselolie en aardgas. Waterstof werkt, waterstof wordt normaal en wordt de toekomst van Noord-Nederland”, aldus de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk, die de starthandeling verrichte.

Per trailer aangeleverd

Het waterstofvulpunt is gebouwd door Shell, dat de groene waterstof per trailer aanlevert. Voor het tanken wordt de waterstof nog gecomprimeerd en gekoeld bij het vulpunt, zegt Lisa Montanari, Commercial Manager Waterstof bij Shell. “We gebruiken hier groen gecertificeerde waterstof, totdat we zelf groene waterstof kunnen produceren. Daarnaast testen we het vulpunt regelmatig, om het zo optimaal mogelijk te laten functioneren.”

Het OV-bureau en Qbuzz willen de komende jaren nog een extra slag slaan in het vergroenen van alle bussen. Wilko Mol, directeur van het OV-bureau: “We willen heel graag ook een aantal Qliners op waterstof laten rijden. Er zijn alleen nog geen touringcars die op waterstof rijden. Het zou mooi zijn als we in Groningen ook de primeur hebben van de eerste waterstof-touringcar die echt grote afstanden op één dag rijdt. Dan is 800 kilometer per dag geen uitzondering.”

Lees ook: 

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.