Zon en thermometer (foto: Xurzon/iStock)

Hoe hebben buschauffeurs zo min mogelijk last van de hitte?

Voor onbeperkt gebruik

De astronomische zomer is deze maandag pas begonnen, maar vorige week kregen we al een voorproefje met de eerste tropische dag van het jaar. Buschauffeurs kunnen relatief veel hinder ondervinden van de hitte door de strijd tussen de airco en combinatie van een groot raamoppervlak, grote cabine en deuren die telkens weer opengaan. Hoe kan hun comfort worden vergroot?

De hoge temperaturen zorgen ervoor dat het zitkussen snel warm wordt – en door transpiratie zelfs vochtig – en daarmee voor een warm en broeierig gevoel. Dat is op hygiënisch gebied niet alleen onprettig voor de chauffeur en degene die de dienst komt afwisselen, maar zorgt ook voor snellere slijtage van het zitkussen en de stoel.

Ventilatie in zitkussen

EBLO Seating ontwikkelde daarom een stoel met ingebouwd klimaatsysteem. “Zet de stoel eenvoudig op ‘koel’, en de stoel zorgt voor koel ventilerende lucht. De stoel houdt hierdoor het lichaam koeler”, legt directeur Evert Mallie uit. Andersom kan het klimaatsysteem in de winter juist de nodige warmte bieden.

Voor het grote aantal bestuurdersstoelen dat niet is uitgerust met een dergelijk elektrisch klimaatsysteem, ontwikkelde EBLO een speciaal zitkussen dat voor verkoeling zorgt. Dit zogenaamde Cool-Air kussen is opgebouwd uit meerdere lagen speciaal materiaal, en kan achteraf worden ingebouwd. “Uit diverse tests blijkt dat de honderden ventilatiekanalen in het kussen, warmte en vocht vijf keer beter gereguleerd en afgevoerd worden ten opzichte van een standaard ISRI-zitkussen.”

Overtrekhoes

Los van de hitte is hygiëne afgelopen jaar sowieso hoog in het vaandel komen te staan door de pandemie. Recent kwam EBLO met een nieuwe overtrekhoes voor chauffeursstoelen als oplossing hiervoor. Mallie: “Daarmee zorg je voor meer persoonlijke hygiëne voor chauffeurs. Elke chauffeur kan een eigen overtrekhoes meenemen naar zijn dienst, die makkelijk uitwasbaar en makkelijk te bevestigen is op de stoel.”

Lees ook: ‘Digitaal paspoort’ bestuurdersstoel maakt onderhoud inzichtelijk

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe hebben buschauffeurs zo min mogelijk last van de hitte? | OVPro.nl
Zon en thermometer (foto: Xurzon/iStock)

Hoe hebben buschauffeurs zo min mogelijk last van de hitte?

Voor onbeperkt gebruik

De astronomische zomer is deze maandag pas begonnen, maar vorige week kregen we al een voorproefje met de eerste tropische dag van het jaar. Buschauffeurs kunnen relatief veel hinder ondervinden van de hitte door de strijd tussen de airco en combinatie van een groot raamoppervlak, grote cabine en deuren die telkens weer opengaan. Hoe kan hun comfort worden vergroot?

De hoge temperaturen zorgen ervoor dat het zitkussen snel warm wordt – en door transpiratie zelfs vochtig – en daarmee voor een warm en broeierig gevoel. Dat is op hygiënisch gebied niet alleen onprettig voor de chauffeur en degene die de dienst komt afwisselen, maar zorgt ook voor snellere slijtage van het zitkussen en de stoel.

Ventilatie in zitkussen

EBLO Seating ontwikkelde daarom een stoel met ingebouwd klimaatsysteem. “Zet de stoel eenvoudig op ‘koel’, en de stoel zorgt voor koel ventilerende lucht. De stoel houdt hierdoor het lichaam koeler”, legt directeur Evert Mallie uit. Andersom kan het klimaatsysteem in de winter juist de nodige warmte bieden.

Voor het grote aantal bestuurdersstoelen dat niet is uitgerust met een dergelijk elektrisch klimaatsysteem, ontwikkelde EBLO een speciaal zitkussen dat voor verkoeling zorgt. Dit zogenaamde Cool-Air kussen is opgebouwd uit meerdere lagen speciaal materiaal, en kan achteraf worden ingebouwd. “Uit diverse tests blijkt dat de honderden ventilatiekanalen in het kussen, warmte en vocht vijf keer beter gereguleerd en afgevoerd worden ten opzichte van een standaard ISRI-zitkussen.”

Overtrekhoes

Los van de hitte is hygiëne afgelopen jaar sowieso hoog in het vaandel komen te staan door de pandemie. Recent kwam EBLO met een nieuwe overtrekhoes voor chauffeursstoelen als oplossing hiervoor. Mallie: “Daarmee zorg je voor meer persoonlijke hygiëne voor chauffeurs. Elke chauffeur kan een eigen overtrekhoes meenemen naar zijn dienst, die makkelijk uitwasbaar en makkelijk te bevestigen is op de stoel.”

Lees ook: ‘Digitaal paspoort’ bestuurdersstoel maakt onderhoud inzichtelijk

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.