Bushalte in Rotterdam Zuid

Ruim helft gemeenten heeft OV-halte op maximaal 400 meter afstand

In de helft van alle Nederlandse gemeenten hebben inwoners een halte voor het stads- of steekvervoer op maximaal 400 meter afstand. Dit wordt vaak genoemd als maximaal acceptabele loopafstand naar een bushalte. De gemiddelde reisafstand tot een halte in heel Nederland bedraagt 400 meter. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het CBS berekende per gemeente de gemiddelde afstand over de weg tot de dichtstbijzijnde halte. Hierbij is gekeken naar de bus, tram, metro, ferry en OV-taxi – en dus niet naar de trein. Voor elk bewoond adres werd de afstand berekend en aan de hand van het aantal inwoners per adres werd een gemiddelde berekend. Dit gebeurde in opdracht van de GGD als onderdeel van de Gezondheidsmonitor, met als peildatum 1 januari 2020.

In elf gemeenten op 200 meter

In 184 van de 355 gemeenten die Nederland begin vorig jaar telde, ligt de afstand tot de dichtstbijzijnde halte op maximaal 400 meter. Inwoners in Ameland, Amsterdam, Den Haag, Diemen, Groningen, Haarlem, Maastricht, Purmerend, Schiermonnikoog, Terschelling en Zandvoort hoeven gemiddeld het minst ver te reizen, namelijk 200 meter. In drie gemeenten ligt de afstand op 1 kilometer of meer: Wierden (1 km), Baarle-Nassau (1,2 km) en Winterswijk (1,3 km).

Bekijk op de kaart hieronder per gemeente de gemiddeld afstand naar de dichtstbijzijnde OV-halte. Hoe donkerder de kleur, hoe langer de reistijd. Ga met de muis over een plaatsnaam om de afstand van een gemeente te zien.

Tekst gaat verder onder de kaart.

Bron data: CBS

Vijftien minuten fietsen

Vorige week bleek verder uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences (BUas) dat de meerderheid van de Nederlanders in maximaal een kwartier fietsen een treinstation bereikt. Twee derde woont binnen vijftien minuten fietsen vanaf een station. De provincie Noord-Holland scoort het beste, terwijl in de provincie Zeeland het meeste te winnen valt.

BUas voerde dit onderzoek uit om meer inzicht te krijgen in de fietsbereikbaarheid van de Nederlandse gemeenten, waarbij onder meer is gekeken naar die van treinstations en bushaltes. De gegevens zijn gebaseerd op daadwerkelijke afstanden uit GPS-data in plaats van hemelsbreed.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.