Thermisch zicht busremise (foto: Hikvision)

‘Thermisch zicht draagt bij aan brandveiligheid busremise’

De transitie naar zero emissie-busvervoer brengt nieuwe uitdagingen mee, zo ook op het gebied van brandveiligheid. De kans op een batterij die vlam vat of elektrische storing met oververhitting of ontbranding van elektrische circuits is weliswaar klein, maar als het gebeurt kan dit flinke schade opleveren. Of neem waterstof, dat kleurloos is en dus onzichtbaar brandt. Thermisch zicht op de remise helpt om dit soort situaties te detecteren voor het te laat is.

Los van alle gevaren die dit met zich meebrengt, staan voertuigen op een busremise dicht op elkaar en kan zo’n brand snel overslaan op een groot deel van de vloot. Maar hoe ontdek je tussen tientallen bussen op tijd een te hoge temperatuur? “Door opstelplaatsen van elektrische voertuigen te bewaken met thermische camera’s, heb je snel detectie bij (extreem) hoge temperaturen”, legt Rolf van den Hoek van Hikvision uit, leverancier van onder meer beveiligingscamera’s voor de OV-sector. “Op waterstoftankstations kan je een soortgelijke detectie doen.”

Snel actie ondernemen

Een dergelijk probleem met een elektrisch voertuig begint vaak tijdens het opladen. Direct thermisch zicht op de oplaadfunctie biedt extra bescherming bovenop een elektrisch storingssignaal. Een camera geeft namelijk meer inzicht in de condities op de laadlocatie. “Er kan een verhoogde temperatuur worden waargenomen of in het ergste geval zelfs brand. Aangevuld met een bestuurbare optische pan-tilt-zoomcamera kan een controlekamer al deze gebeurtenissen onmiddellijk bekijken, verifiëren en gepaste actie ondernemen.”

Een vergelijkbare detectie is dus ook denkbaar bij de toepassing van waterstof. “Mocht er tijdens het tanken van waterstof een onzichtbare maar gevaarlijke waterstofbrand ontstaan, dan kan een thermische camera dat wel waarnemen, maar het menselijk oog niet direct”, legt Van den Hoek uit.

Met thermische technologie wordt alarm geslagen als er sprake is van grote temperatuurverschillen ten opzichte van de omgeving, wat kan duiden op brandgevaren bij batterij-elektrische voertuigen of een (on)zichtbare waterstofbrand.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.