Busstation Leeuwarden (foto: provincie Fryslan)

Friesland verlengt pilot met bussen op brandstof HVO

De CO2-uitstoot van het busvervoer in de provincie Friesland is vorig jaar aanzienlijk gedaald door een pilot met de duurzame brandstof Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Vanwege de goede resultaten wordt de proef voortgezet tot het einde van de concessie in december 2022. Dat blijkt uit het jaarverslag van het openbaar vervoer in Friesland over 2020.

In juni 2019 werd gestart met de pilot, waarbij circa tien bussen van Arriva in Zuidoost-Fryslân op de biodiesel HVO rijden. In de periode tot mei 2021 – de aanvankelijke einddatum – werd daardoor 2,25 ton kilogram CO2-uitstoot bespaard. “Een mooi resultaat in een moeilijk jaar”, zegt gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder in een toelichting op het jaarverslag.

HVO is een fossielvrije, biologische brandstof gemaakt van plantaardige afvaloliën uit de voedingsindustrie. Gebruik van de biodiesel leidt tot een CO2-reductie van circa 80 procent en lagere uitstoot zoals fijnstof, stikstof en zwavel. Behalve de bussen op HVO reden er 28 elektrische voertuigen in Friesland, op een totaal van 250 bussen. In Leeuwarden werden 20 groengas-bussen ingezet.

Doelstellingen onder druk

De provincie Friesland heeft tot doel gesteld dat in 2025 minstens 70 procent van het busvervoer uitstootvrij is. Vijf jaar later moet de hele vloot uit zero emissie-voertuigen bestaan. Het uitgangspunt is dat dit geregeld wordt bij de nieuwe busconcessie. Volgens de huidige planning gaat die eind 2024 van start, al dient vanaf eind 2022 al bij de overbruggingsconcessie aandacht aan te worden besteed aan de transitie.

Maar de duurzaamheidsdoelstellingen staan onder druk vanwege de coronacrisis, staat in het jaarverslag. De overgang naar zero emissie mag volgens Friesland namelijk niet leiden tot afbreuk aan de dienstverlening, met name op het platteland. “Door de coronacrisis is er echter te veel onzekerheid en zijn de gevolgen voor de (beleids)doelstellingen nog niet duidelijk.”

Regionale treinen

De CO2-uitstoot van regionale treinen in de provincie Friesland was vorig jaar per kilometer gelijk aan 2019. Voor dit jaar wordt wel een aanzienlijke daling verwacht, omdat de nieuwe WINK-treinen ook op HVO rijden. Deze treinen hebben bovendien batterijen om energie op te slaan die vrijkomt tijdens het remmen. Op de noordelijke lijnen wordt dit jaar ingezet op 31 procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van 2016.

Lees hier het volledige jaarverslag.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.