Ebusco 3.0 Transdev (foto: Ebusco)

Composieten bus debuteert volgend jaar in Nederland

Foto Ebusco

De Ebusco 3.0 gaat volgend jaar voor het eerst in Nederland rijden. Vervoerder Transdev heeft 39 van deze elektrische bussen van volledig composiet besteld voor de concessie Gooi en Vechtstreek.

De voertuigen van de Nederlandse busfabrikant Ebusco stromen vanaf april 2022 in en zullen gemiddeld 110.000 kilometer per jaar rijden op basis van plug-in laden. Dat levert over de hele contractperiode meer dan 30 miljoen kilogram CO2-reductie op. Manu Lageirse en Peter Bijvelds, de directeuren van Transdev en Ebusco, tekenden eerder deze maand bij de start van de nieuwe concessie voor de order.

Bereik van 575 kilometer

Uniek aan de Ebusco 3.0 – waaruit het grootste deel van de elektrische vloot in Gooi en Vechtstreek zal bestaan – is dat de body van de bus volledig is gemaakt van composieten in plaats van staal. Het energieverbruik ligt daardoor 25 procent lager dan bij reguliere stads- en streekbussen en dus kunnen met eenzelfde accupakket veel meer kilometers worden gereden. Op één lading kan tot 575 kilometer worden afgelegd.

Composiet heeft verder als voordeel dat het enorm sterk materiaal is en daardoor heeft de bus een langere levensduur. Een andere innovatie is dat de accu’s in de vloer zijn geplaatst, waardoor de bus stabieler is en comfortabeler rijdt. Ook zijn de spiegels vervangen door camera’s, is de bus ruimer van opzet en zijn er USB-poorten, airco en wifi.

Samenwerking met luchtvaartindustrie

Door het lage energieverbruik en daarmee samenhangende hoge bereik van de Ebusco 3.0 – die volledig wordt geproduceerd in Deurne – is tussentijds opladen in de meeste gevallen niet meer nodig. Daarmee worden kosten bespaard op het gebied van laadinfrastructuur en oplaadtijd. Ebusco-directeur Bijvelds: “We hebben als bedrijf inmiddels ruim negen jaar ervaring opgedaan met elektrische bussen en laders en weten dus hoe we met dit bijltje moeten hakken.” Bij de ontwikkeling van het nieuwe voertuig is onder meer samengewerkt met experts uit de luchtvaartindustrie, omdat composieten al langer worden gebruikt in vliegtuigen.

Lees ook:

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Composieten bus debuteert volgend jaar in Nederland | OVPro.nl
Ebusco 3.0 Transdev (foto: Ebusco)

Composieten bus debuteert volgend jaar in Nederland

Foto Ebusco

De Ebusco 3.0 gaat volgend jaar voor het eerst in Nederland rijden. Vervoerder Transdev heeft 39 van deze elektrische bussen van volledig composiet besteld voor de concessie Gooi en Vechtstreek.

De voertuigen van de Nederlandse busfabrikant Ebusco stromen vanaf april 2022 in en zullen gemiddeld 110.000 kilometer per jaar rijden op basis van plug-in laden. Dat levert over de hele contractperiode meer dan 30 miljoen kilogram CO2-reductie op. Manu Lageirse en Peter Bijvelds, de directeuren van Transdev en Ebusco, tekenden eerder deze maand bij de start van de nieuwe concessie voor de order.

Bereik van 575 kilometer

Uniek aan de Ebusco 3.0 – waaruit het grootste deel van de elektrische vloot in Gooi en Vechtstreek zal bestaan – is dat de body van de bus volledig is gemaakt van composieten in plaats van staal. Het energieverbruik ligt daardoor 25 procent lager dan bij reguliere stads- en streekbussen en dus kunnen met eenzelfde accupakket veel meer kilometers worden gereden. Op één lading kan tot 575 kilometer worden afgelegd.

Composiet heeft verder als voordeel dat het enorm sterk materiaal is en daardoor heeft de bus een langere levensduur. Een andere innovatie is dat de accu’s in de vloer zijn geplaatst, waardoor de bus stabieler is en comfortabeler rijdt. Ook zijn de spiegels vervangen door camera’s, is de bus ruimer van opzet en zijn er USB-poorten, airco en wifi.

Samenwerking met luchtvaartindustrie

Door het lage energieverbruik en daarmee samenhangende hoge bereik van de Ebusco 3.0 – die volledig wordt geproduceerd in Deurne – is tussentijds opladen in de meeste gevallen niet meer nodig. Daarmee worden kosten bespaard op het gebied van laadinfrastructuur en oplaadtijd. Ebusco-directeur Bijvelds: “We hebben als bedrijf inmiddels ruim negen jaar ervaring opgedaan met elektrische bussen en laders en weten dus hoe we met dit bijltje moeten hakken.” Bij de ontwikkeling van het nieuwe voertuig is onder meer samengewerkt met experts uit de luchtvaartindustrie, omdat composieten al langer worden gebruikt in vliegtuigen.

Lees ook:

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.