Elektrische bus De Lijn (foto: De Lijn)

Vervoerder De Lijn zet volgende stap in emissievrij rijden

De Vlaamse vervoerder De Lijn bestelt nog eens 44 plug-in hybride gelede bussen en geeft 280 bestaande hybrides een upgrade, zodat dit e-hybride bussen worden. Daarmee wordt de capaciteit van deze 280 bussen groter. De vervoerder zet hiermee een volgende stap richting het doel om in 2035 volledig emissievrij te rijden. De raad van bestuur heeft de bestelling en de upgrade goedgekeurd.

E-hybrides kunnen duurzamer rijden. Bij een gewone hybride is de capaciteit namelijk beperkt. Het voertuig vertrekt weliswaar emissievrij, maar na ongeveer 400 meter rijdt de bus verder op de dieselmotor. Dan moeten de batterijen weer bijladen. “Bij een e-hybride is de capaciteit veel groter: afhankelijk van de reeks e-hybrides kunnen ze 15 tot 100 kilometer ononderbroken elektrisch rijden”, aldus Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

93 miljoen voor vergroening vloot

De minister vindt het erg belangrijk dat de vervoerder het vervoer duurzamer gaat uitvoeren de komende jaren. “Met de inzet van deze bussen zet De Lijn een volgende stap naar het emissievrij rijden in stadskernen, om uiteindelijk tegen 2035 het volledig Vlaams grondgebied met emissievrije bussen te bedienen”, vertelt ze. Naast de hybride e-bussen gebruikt minister Peeters 93 miljoen euro van haar relancemiddelen voor de vergroening van de vloot. Die middelen wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de aankoop van e-bussen en laadinfrastructuur.

Wanneer de stap daadwerkelijk is gezet, zal De Lijn beschikken over 150 e-hybrides met een gemiddelde emissievrije autonomie van 15 kilometer, 90 e-hybrides die 30 kilometer ononderbroken emissievrij kunnen rijden en 84 gelede e-hybrides met een emissievrije actieradius van 100 kilometer. Dit maakt met name elektrisch rijden in de stad mogelijk. Maar dankzij de Euro 6-dieselmotor kunnen ze ook tijdens het rijden buiten de stedelijke gebieden bijladen en zo elke dag meerdere emissievrije cycli rijden.

Elektrisch rijden in stedelijk gebied

Dit is een eerste stap om te komen tot emissievrij rijden in heel Vlaanderen met de focus op de stadskernen, maar volgens Peeters wel een belangrijke. ”Dankzij de financiering vanuit de Europese relancesteun zal de vlot sneller kunnen vergroenen. Dat betekent dat deze 324 e-hybrides binnen stedelijke gebieden veel langere afstanden elektrisch aankunnen, zodat de luchtkwaliteit in deze dichtbevolkte woongebieden er sterk zal op vooruit gaan.”

De Lijn heeft doelbewust gekozen om de gelede bussen te verduurzamen. “Op dit moment voldoet de emissievrije autonomie van gelede e-bussen nog niet aan de vereisten van het netwerk van De Lijn. Maar aangezien gelede bussen een belangrijk onderdeel van de vloot uitmaken, wil De Lijn nu al met een vergroeningsoplossing komen om de luchtkwaliteit zo snel mogelijk te verbeteren”, aldus directeur-generaal Ann Schoubs van De Lijn Ann.

Lees ook: Alleen nog zero emissiebussen in 2030 blijft ondanks corona haalbaar

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.