Qliner van Van Hool in Groningen

Groningen investeert in waterstof voor bijzondere vormen van OV

De provincie Groningen investeert samen met Qbuzz en het OV-bureau Groningen Drenthe in een aantal waterstofbussen voor het openbaar vervoer. Twee van de huidige Qliner-langeafstandsbussen worden omgebouwd. Daarnaast financieren ze de bouw van een uitstootvrije achtpersoons OV-bus die toegankelijk is voor rolstoelers. Het geld is afkomstig van het Nationaal Programma Groningen.

De kennis die de partijen opdoen bij de twee projecten willen ze benutten om het openbaar busvervoer in Groningen de komende jaren volledig te verduurzamen. Hoewel er in het noorden van het land al veel elektrische bussen rondrijden, is het ook nodig om naar andere opties te kijken. Volgens de provincie is rijden op elektriciteit opgeslagen in batterijen niet bruikbaar voor Qliners en de touringcarbranche door de lange afstanden en de relatief hoge snelheid. Groene waterstof is mogelijk wel een oplossing.

Hive.Mobility

De projecten worden betaald uit het Nationaal Programma Groningen, een samenwerking van Rijk, provincie en gemeenten met een looptijd tot 2030. Het programma is gericht op versterking van leefbaarheid, economie en klimaat. Vanuit dat fonds gaat nog meer geld naar duurzame vervoersprojecten de komende jaren. Zo komt er een innovatiecentrum voor mobiliteit van Hive.Mobility op de Zernike Campus in Groningen. Dat wordt een soort kenniscentrum waar deskundigen kennis en toepassingen delen en verder ontwikkelen. Ook studenten kunnen er terecht om onderzoek te doen of te worden opgeleid en medewerkers om zich te laten bij- of omscholen. Het innovatiecentrum wordt ook toegankelijk voor publiek. Hive.Mobility werkt aan de ontwikkeling van groene oplossingen op het gebied van personen- en goederenvervoer.

Vanuit het Nationaal Programma Groningen gaat er verder nog geld naar praktijkgerichte proeftuinen voor autonoom vervoer. In de provincie komen vijf testlocaties met als doel te kijken hoe deze vorm van vervoer ingezet kan worden in de dagelijkse praktijk. De fieldlabs gaan samenwerken, kennis uitwisselen en testgebieden delen. Later wordt ook de koppeling gemaakt met het European Hyperloop Center bij Meerstad in Groningen.

Voor alle duurzame vervoersprojecten wordt bijna 10 miljoen euro uitgetrokken vanuit het Nationaal Programma Groningen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Groningen investeert in waterstof voor bijzondere vormen van OV”

Pat Rick|09.09.21|11:20

Het is goed om te kijken waar waterstof ingezet worden. Bij zware voertuigen lijkt dit logisch: deze zouden niet nog zwaarder moeten worden door een accupakket.

De waterstofeconomie zou verder versneld moeten worden door sneller windparken aan te leggen op de Noordzee: een vervolg op Gemini-1 en -2 (bijvoorbeeld door Gemini-3, -4, -5) Nu al zien we dat de Duitse kant helemaal vol wordt gebouwd, veelal onderhouden vanuit de Eemshaven. En dat is ook de plaats voor nog meer waterstoffabrieken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.