Elektrische bussen RRReis pantograaf (foto: Keolis)

Keolis past elektrische busvloot aan na problemen met aandrijfmotor

De oorzaak van de storingen in een aantal elektrische bussen van Keolis is gevonden. De oliepompen bij de aandrijfmotor kregen soms te weinig voeding, waardoor de bus vermogen afschakelde en snelheid verloor. De probleembussen zijn al gerepareerd. Uit voorzorg gebeurt dat de komende weken ook met alle andere bussen.

De afgelopen periode heeft Keolis last gehad van storingen in een aantal elektrische bussen. Het vermogen kon ineens afnemen, waardoor de bussen alleen nog maar met lage snelheid konden rijden. Keolis bleef de probleembussen inzetten, alleen niet meer op snelwegen waar geen vluchtstrook beschikbaar was om eventueel naar uit te wijken bij een acuut probleem. De storing heeft zich de afgelopen periode zo’n twintig keer voorgedaan. In sommige gevallen gebeurde dat bij dezelfde bus, dus het aantal bussen dat last had van storingen lag lager.

Te weinig voeding oliepompen

Inmiddels is ontdekt dat de storing bij een aantal bussen werd veroorzaakt door vermogensvermindering van de aandrijfmotor. De twee oliepompen bij de twee elektromotoren kregen door een te hoge belasting af en toe te weinig voeding, waardoor ze werden uitgeschakeld. De bus schakelde hierdoor vermogen af en ging in een veiligheidsstand, waardoor de bus snelheid minderde. De oplossing is volgens Keolis om de beide oliepompen van een hogere voeding te voorzien. Elke pomp krijgt daarom een eigen voedingskabel (in plaats zoals eerst een gemeenschappelijke) met bovendien meer vermogen. Dat is inmiddels al gebeurd voor de bussen die last hadden van storingen. Ze rijden weer in de dienstregeling.

Alle resterende bussen worden eveneens aangepakt. Ook bij de oliepompen van die bussen wordt de voeding verhoogt. Bussen die op de snelwegen rijden worden met voorrang aangepast. Keolis verwacht voor de hele busvloot een paar weken nodig te hebben. Dat heeft geen gevolgen voor de dienstregeling, laat het bedrijf weten.

‘Volstrekt onacceptabel’

Tijdens een commissievergadering vorige week uitten verschillende leden van Provinciale Staten van de provincie Overijssel hun bezorgdheid over de haperende bussen en stelden er vragen over aan gedeputeerde Bert Boerman (Mobiliteit). Statenlid Hans Nooter van de PvdA verwees naar een incident met een volle bus die strandde op de A50, waarna de passagiers op de vluchtstrook moesten overstappen op een andere bus. Gevaarlijk en stressvol voor chauffeurs, oordeelde hij. Hij wilde dan ook weten of het provinciebestuur gaat ingrijpen.

Provinciebestuurder Boerman noemde de problemen met de bussen in een reactie op de statenvragen “volstrekt onacceptabel”. Datzelfde heeft hij aan de directie van Keolis laten weten. Hij kondigde aan samen met de provincies Gelderland en Flevoland de komende tijd vinger aan de pols te blijven houden, ook met oog op de nieuwe concessie IJssel-Vecht waarvoor de aanbesteding recent gestart is. “We moeten er zeker van zijn dat het materieel deugdelijk is als het overgaat naar de nieuwe vervoerder, wie dat dan ook is.”

Softwareproblemen bij de start

Keolis rijdt in onder de merknaam RRReis met 259 elektrische bussen van de Chinese fabrikant BYD. Bij de start waren dat er 246, later kwamen er nog dertien bij. De noodconcessie ging op 13 december 2020 van start. Kort na de start vielen bussen onverwacht stil door softwareproblemen. Keolis richtte toen een ‘verbeterstraat’ in om alle bussen na te lopen en de problemen structureel op te lossen. Een software-update maakte daar deel van uit. De storing van de afgelopen weken is van een andere aard en heeft geen relatie met software.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Keolis past elektrische busvloot aan na problemen met aandrijfmotor”

Redmer van der Meer|14.09.21|09:35

Goed technisch inhoudelijk artikel! top!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.