Hub in Gieten (foto: OV bureau GD)

‘Verleg focus van DRU’s naar mobiliteitskilometers’

Deelconcepten kunnen zeker in het buitengebied een betere oplossing zijn voor de mobiliteitsvraag dan het openbaar vervoer. Om het OV-systeem van de toekomst vorm te geven, zouden er dan ook geen dienstregelinguren meer in de markt moeten worden gezet maar ‘mobiliteitskilometers’, vindt de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.

“Het is raar dat een concessieverlener wel DRU’s in de markt mag zetten en een euro bijdraagt aan een reiziger in de bus, maar dat diezelfde euro niet mag worden gebruikt om een reiziger op een deelscooter te financieren”, vertelde Gräper vorige week op het OV Congres ’21, dat in het teken stond van de transitie naar publieke mobiliteit. In dit toekomstige OV-systeem gaat mobiliteit het volgens de de gedeputeerde om het optimaliseren en maximaliseren van de kansen van mensen in de samenleving, in plaats van een zo efficiënt mogelijke reis van A naar B.

Ontwikkeling van hubs

Het sleutelwoord in die transitie is het vervoer regelen via hubs. In Groningen en Drenthe is via deze knooppunten nu een basisnetwerk met hoogwaardig OV neergezet. Voor wie niet lopend, fietsend of met de auto naar zo’n hub kan, is het kleinschalig OV samen met het wmo- en doelgroepenvervoer in de markt gezet. Het resultaat daarvan is de hubtaxi die het mogelijk maakt dat OV “vanaf elke voordeur” in de provincie tegen OV-tarief wordt aangeboden.

Beide vormen lopen dus via hubs, waarvan de twee noordelijke provincies er vijftig tellen die elk anders zijn ingericht. In de stedelijke omgeving is bijvoorbeeld meer ruimte om de fiets te stallen, terwijl buitengebieden vragen om meer parkeerplaatsen. Nu gaat het nog om een OV-hub, maar het is de bedoeling dat die zich ontwikkelt naar een mobiliteitshub met “passend vervoer voor iedereen”. Dat betekent dat met publiek vervoer ook andere vervoersvormen invulling krijgen.

Voorzieningen op hubs

De stip op de horizon is in de Groningse visie een inclusief hubnetwerk waarbij voorzieningen voor iedereen bereikbaar zijn. “Waarbij de hub niet alleen een plek wordt waar je overstapt, maar waar je naartoe reist en waar voorzieningen zijn geclusterd”, aldus Gräper. “Waar je vanuit de stad bijvoorbeeld je boodschappen heen kunt laten brengen.”

Om dit te kunnen bereiken, vraagt volgens de gedeputeerde dus wel om een nieuw systeem over hoe met concessies wordt omgegaan. Dus moet volgens Gräper in concessies voortaan worden gedacht aan de invulling van een mobiliteitskilometer in de plaats van een DRU. “In de stad Groningen struikel je over de deelconcepten, maar de kans dat er binnen vijf jaar een deelconcept in Vlagtwedde komt is klein. Terwijl dat daar misschien wel de beste oplossing kan zijn om aan de mobiliteitsvraag te voldoen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.