‘Kosten batterij-elektrische en waterstofbus bijna in evenwicht’
Persbericht CaetanoBus
De operationele kosten van een waterstof-elektrische en batterij-elektrische bus zullen vanaf 2023 nagenoeg gelijk zijn. De keuze van vervoerders tussen beide aandrijflijnen zal vanaf dat moment niet langer een bedrijfseconomische afweging zijn, voorspelt Han van der Wal.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
En CO2 footprint ? daar doen we het toch voor ?
@Lex: dan moet men een lifecycle assessment doen, wat veel moeilijker is dan de beschreven kostenanalyse. Waarschijnlijk komt waterstof dan juist beter uit dan batterij-elektrisch, want de CO2 voor de batterij is groot als de grondstoffen uit Peru en Afrika moeten komen.
De Volkswagen groep deed zeer uitvoerig onderzoek naar puur batterij-elektrisch (BEV) vs. waterstof – en koos daarop om te stoppen met waterstof. De energieverspilling door restwarmte bij alle waterstof ketenstappen is werkelijk gigantisch. Daardoor vergt vervoer op waterstof 2,5 keer zoveel groene stroom als BEV’s (!). Als men kiest voor extra tussenopslag om tijden van tekorten aan groene stroom veilig stellen nog altijd twee keer meer dan BEV’s. Er is slechts een marginale toekomst voor H2.
@Lex, de opmerking van Roeland is heel relevant op systeemniveau. Verspilling van elektrische energie vertaalt zich in additioneel elektriciteitsverbruik, en aangezien elektriciteitsverbruik op systeemniveau altijd uit “de mix” komt, mag duidelijk zijn dat een veelvoud van “mixstroom” voor 75% uit niet hernieuwbare bron komt. Dat gaat over een forse CO2-impact. Bovendien hebben andere waterstofgebruikers een veel groter voordeel van groen, en verdienen dus voorrang. De H2-bus is klimaatnegatief.