Elektrische bussen GVB op Sloterdijk

‘Vanaf 2023 snelle toename elektrische OV-bussen in Europa’

De instroom van elektrische bussen zal de komende jaren aanzienlijk versnellen in Europa, maar er is nog een lange weg te gaan voor een volledig uitstootvrij wagenpark. In 2030 is naar verwachting ruim een derde van de circa 200.000 bussen in het Europese openbaar vervoer zero emissie, voorspelt het ING Economisch Bureau.

Dat is dus wel flink meer dan in de huidige situatie, waarin amper 4 procent van het OV-wagenpark geëlektrificeerd is. Afgelopen jaar kwam door de coronacrisis een rem op de verkoop van elektrische bussen. Dat maakt volgens de bank dat er nu dieselbussen door Europa rijden die eigenlijk al aan vervanging toe waren, terwijl op lange termijn geen afname van de totale vloot wordt verwacht.

Verviervoudiging

Betere tijden lijken inmiddels aangebroken en bovendien komen deadlines van Europese richtlijnen steeds dichterbij. In de meeste West-Europese landen is bepaald dat minstens 22,5 procent van de nieuw geregistreerde bussen in 2025 zero emissie moet zijn (32,5 procent in 2030). In Oost-Europa liggen deze minima lager, maar hebben verschillende landen en steden volgens ING al ambitieuzere doelen uitgesproken.

Het maakt dat vanaf 2023 een versnelling van de transitie wordt voorzien. Het ziet ernaar uit dat dit jaar 2.450 nieuwe volledig elektrische bussen instromen in het Europese OV en dat dit aantal in 2025 groeit tot meer dan 4.000. Tegen 2030 is er met meer dan 10.000 voertuigen zelfs sprake van een verviervoudiging. Inclusief waterstofbussen – die een beperkte rol krijgen toebedeeld door de bank – zal op dat moment twee derde van de nieuwe voertuigen zero emissie zijn.

Tekst gaat verder onder de grafiek

Europese busvloot (foto: ING)
Aandeel zero emissiebussen op de totale Europese vloot (bron: ING Economisch Bureau)

Niet zonder uitdagingen

Dat betekent dus dat ING verwacht dat zo’n 65.000 van de Europese bussen batterij-elektrisch is in 2030, met aanvullend een klein aandeel voor waterstof. Een forse verschuiving, maar het grootste deel van het wagenpark moet daarna dus nog worden vervangen. Het CROW stelde eerder dat een volledig zero emissie wagenpark in het Nederlandse OV op dat moment wel haalbaar is. Begin deze maand was 25 procent van de Nederlandse bussen al uitstootvrij.

Tegelijkertijd blijft de transitie naar zero emissie niet zonder uitdagingen, waarschuwt ING. Daarmee wordt onder meer gedoeld op de aanleg van laadinfrastructuur en levering van stroom. Busfabrikanten zullen bovendien hun productiecapaciteit snel moeten uitbreiden om aan de groeiende vraag te voldoen, terwijl capaciteitstekorten weleens een rol kunnen gaan spelen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.