RSL Fire aerosol generator (foto: RSL Fire)

Hoe bescherm je bussen het beste tegen brand?

Het risico dat bussen in brand vliegen is reëel, bleek dit jaar nog maar eens Duitsland. Op een remise in Stuttgart brandden vorige maand 25 voertuigen af, nadat eerder al 47 bussen in Hannover en Dusseldorf in vlammen opgingen. Incidenten die voorkomen hadden kunnen worden, zegt Des Sellmeijer van RSL Fire.

Een gecertificeerd blussysteem voor de motorruimte is sinds kort verplicht in nieuwe bussen. “Maar ook voor bestaande voertuigen loont het om een dergelijk systeem in het motorcompartiment te installeren. Ieder jaar weer zorgen busbranden voor grote materiële en immateriële schade. Helaas komen de meeste klanten pas na een incident naar ons toe.”

Blussen met aerosol

Met automatische blussystemen kan een brand als gevolg van oververhitting, een technisch defect of ongeluk snel en effectief worden geblust, legt Sellmeijer uit. RSL Fire bracht hiervoor een zogeheten aerosol generator op de markt, waarmee een brand in de motorruimte op twee manieren wordt geblust en de kans op herontsteking aanzienlijk wordt verkleind.

Het R107-gecertificeerde blussysteem bestaat uit een metalen behuizing met daarin een vaste stof. Brand wordt automatisch gedetecteerd door een warmtedetectiekabel of brandmelder. Vervolgens wordt de vaste stof omgezet in een aerosol waarmee de brand binnen seconden wordt geblust. Tegelijkertijd wordt extra warmte onttrokken aan het brandproces. Het kaliumcarbonaat dat bij dit proces vrijkomt is milieuvriendelijk en eenvoudig op te ruimen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Werking aerosol generator (foto: RSL Fire)

Onderhoudsvrij

“In tegenstelling tot andere blussystemen voor bussen zijn geen complexe installatie- en onderhoudswerkzaamheden nodig”, noemt Sellmeijer als voornaamste voordeel. Het systeem bestaat uit enkel een detectiekabel en de aerosol generator. Hierdoor is ook achteraf inbouwen zonder problemen mogelijk in elk type bus of touringcar. “De blusgeneratoren zijn verder zo compact dat ze ook in zeer smalle motorcompartimenten kunnen worden ondergebracht.”

Naast de eenvoudigste variant, die autonoom zonder stroomaansluiting functioneert, kan het systeem ook aangesloten worden op rook- of hittemelders en verschillende besturingssystemen. “De kracht ligt in de eenvoud. Ook bij volledige integratie hoeven geen leidingen te worden gelegd en staan de units niet onder druk. Er geen risico is op lekken en ingewikkelde componenten ontbreken, waardoor de generator tien jaar onderhoudsvrij is. Hierdoor betaalt de aanschaf zichzelf snel terug.”

Veelgebruikt systeem

Op dit moment zijn al meer dan 4.000 bussen in Europa uitgerust met dit systeem, waaronder bussen van Ebusco, MAN en Mercedes-Benz. Ook steden als Zürich en Keulen kozen voor aerosol. In de laatste stad won RSL Fire een aanbesteding waarbij in het bijzonder werd gevraagd om betrouwbaarheid, duurzaamheid en onderhoudsgemak van de te installeren systemen.

“Ook trams, metro’s en treinen zijn geschikt voor de inzet van dit soort systemen. Speciaal voor elektrische bussen werken wij aan nieuwe innovatieve oplossingen”, zo besluit Sellmeijer. Daarvoor wordt samen met verschillende busfabrikanten en batterijproducenten gewerkt om batterijen te beveiligen tegen brand en thermal runaway te voorkomen.

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe bescherm je bussen het beste tegen brand? | OVPro.nl
RSL Fire aerosol generator (foto: RSL Fire)

Hoe bescherm je bussen het beste tegen brand?

Het risico dat bussen in brand vliegen is reëel, bleek dit jaar nog maar eens Duitsland. Op een remise in Stuttgart brandden vorige maand 25 voertuigen af, nadat eerder al 47 bussen in Hannover en Dusseldorf in vlammen opgingen. Incidenten die voorkomen hadden kunnen worden, zegt Des Sellmeijer van RSL Fire.

Een gecertificeerd blussysteem voor de motorruimte is sinds kort verplicht in nieuwe bussen. “Maar ook voor bestaande voertuigen loont het om een dergelijk systeem in het motorcompartiment te installeren. Ieder jaar weer zorgen busbranden voor grote materiële en immateriële schade. Helaas komen de meeste klanten pas na een incident naar ons toe.”

Blussen met aerosol

Met automatische blussystemen kan een brand als gevolg van oververhitting, een technisch defect of ongeluk snel en effectief worden geblust, legt Sellmeijer uit. RSL Fire bracht hiervoor een zogeheten aerosol generator op de markt, waarmee een brand in de motorruimte op twee manieren wordt geblust en de kans op herontsteking aanzienlijk wordt verkleind.

Het R107-gecertificeerde blussysteem bestaat uit een metalen behuizing met daarin een vaste stof. Brand wordt automatisch gedetecteerd door een warmtedetectiekabel of brandmelder. Vervolgens wordt de vaste stof omgezet in een aerosol waarmee de brand binnen seconden wordt geblust. Tegelijkertijd wordt extra warmte onttrokken aan het brandproces. Het kaliumcarbonaat dat bij dit proces vrijkomt is milieuvriendelijk en eenvoudig op te ruimen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Werking aerosol generator (foto: RSL Fire)

Onderhoudsvrij

“In tegenstelling tot andere blussystemen voor bussen zijn geen complexe installatie- en onderhoudswerkzaamheden nodig”, noemt Sellmeijer als voornaamste voordeel. Het systeem bestaat uit enkel een detectiekabel en de aerosol generator. Hierdoor is ook achteraf inbouwen zonder problemen mogelijk in elk type bus of touringcar. “De blusgeneratoren zijn verder zo compact dat ze ook in zeer smalle motorcompartimenten kunnen worden ondergebracht.”

Naast de eenvoudigste variant, die autonoom zonder stroomaansluiting functioneert, kan het systeem ook aangesloten worden op rook- of hittemelders en verschillende besturingssystemen. “De kracht ligt in de eenvoud. Ook bij volledige integratie hoeven geen leidingen te worden gelegd en staan de units niet onder druk. Er geen risico is op lekken en ingewikkelde componenten ontbreken, waardoor de generator tien jaar onderhoudsvrij is. Hierdoor betaalt de aanschaf zichzelf snel terug.”

Veelgebruikt systeem

Op dit moment zijn al meer dan 4.000 bussen in Europa uitgerust met dit systeem, waaronder bussen van Ebusco, MAN en Mercedes-Benz. Ook steden als Zürich en Keulen kozen voor aerosol. In de laatste stad won RSL Fire een aanbesteding waarbij in het bijzonder werd gevraagd om betrouwbaarheid, duurzaamheid en onderhoudsgemak van de te installeren systemen.

“Ook trams, metro’s en treinen zijn geschikt voor de inzet van dit soort systemen. Speciaal voor elektrische bussen werken wij aan nieuwe innovatieve oplossingen”, zo besluit Sellmeijer. Daarvoor wordt samen met verschillende busfabrikanten en batterijproducenten gewerkt om batterijen te beveiligen tegen brand en thermal runaway te voorkomen.

Auteur: Redactie OVPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.