RRReis bus (foto Keolis)

OV-aanbod in Overijssel neemt toe door snellere terugkeer reiziger

Het OV-aanbod in de provincie Overijssel neemt volgend jaar weer toe. De huidige dienstregelingen sluiten niet volledig aan bij de reizigersgroei vanwege een te beperkt vervoeraanbod in de spits. Voor de aankomende opschaling ontvangen de vervoerders een eenmalige financiële bijdrage vanuit de provincie.

Dit zorgt ervoor dat het vervoeraanbod in de concessies IJssel-Vecht, Twente (Keolis) en IJsselmond (Transdev) in 2022 beter aansluit bij de verwachte vraag voor het OV, schrijft Gedeputeerde Staten van Overijssel in een statenbrief. Het herstel van reizigersaantallen verloopt namelijk voorspoediger dan eerder dit jaar was voorzien. Nu het onderwijs weer volledig open is, zit 70 tot 80 procent van het oude aantal reizigers weer in de bus.

Extra bijdrage van 950.000 euro

Het niveau ligt in de nieuwe dienstregelingen nog wel lager dan voor corona. Nu wordt 90 tot 95 procent van het gebruikelijke vervoeraanbod gereden. Ten opzichte van dit huidige aanbod komt daar volgend jaar in IJssel-Vecht circa 2 procent bij, in Twente 0,5 procent en 5 procent in IJsselmond. De reguliere dienstregeling gaat weer de basis vormen, waardoor de meeste spitsritten terugkeren. Wel wordt de frequentie op sommige momenten verlaagd en zijn er aanpassingen in routes, waaronder het samenvoegen van lijndelen.

De nieuwe dienstregeling vraagt om een extra bijdrage vanuit de provincie, die hier circa 950.000 euro voor uittrekt. Dit is rond de 1 procent van de jaarlijkse structurele bijdrage voor de OV-exploitatie. De toename van het aanbod zorgt namelijk voor extra kosten voor de vervoerder en in het kader van de beschikbaarheidsvergoeding is landelijk afgesproken dat die door de concessieverlener worden vergoed.

Worstcasedienstregeling

De wijzigingen zijn voorgesteld door de vervoerders en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten. Ook de gemeenten en ROCOV Overijssel reageerden positief. In de concept vervoersplannen werd ook een ‘worstcasedienstregeling’ uitgewerkt, maar omdat de beschikbaarheidsvergoeding is verlengd werden ingrijpende maatregelen naar de prullenbak verwezen.

Lees ook: Door verlengde steun geen smoes om OV-lijnen te schrappen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV-aanbod in Overijssel neemt toe door snellere terugkeer reiziger | OVPro.nl
RRReis bus (foto Keolis)

OV-aanbod in Overijssel neemt toe door snellere terugkeer reiziger

Het OV-aanbod in de provincie Overijssel neemt volgend jaar weer toe. De huidige dienstregelingen sluiten niet volledig aan bij de reizigersgroei vanwege een te beperkt vervoeraanbod in de spits. Voor de aankomende opschaling ontvangen de vervoerders een eenmalige financiële bijdrage vanuit de provincie.

Dit zorgt ervoor dat het vervoeraanbod in de concessies IJssel-Vecht, Twente (Keolis) en IJsselmond (Transdev) in 2022 beter aansluit bij de verwachte vraag voor het OV, schrijft Gedeputeerde Staten van Overijssel in een statenbrief. Het herstel van reizigersaantallen verloopt namelijk voorspoediger dan eerder dit jaar was voorzien. Nu het onderwijs weer volledig open is, zit 70 tot 80 procent van het oude aantal reizigers weer in de bus.

Extra bijdrage van 950.000 euro

Het niveau ligt in de nieuwe dienstregelingen nog wel lager dan voor corona. Nu wordt 90 tot 95 procent van het gebruikelijke vervoeraanbod gereden. Ten opzichte van dit huidige aanbod komt daar volgend jaar in IJssel-Vecht circa 2 procent bij, in Twente 0,5 procent en 5 procent in IJsselmond. De reguliere dienstregeling gaat weer de basis vormen, waardoor de meeste spitsritten terugkeren. Wel wordt de frequentie op sommige momenten verlaagd en zijn er aanpassingen in routes, waaronder het samenvoegen van lijndelen.

De nieuwe dienstregeling vraagt om een extra bijdrage vanuit de provincie, die hier circa 950.000 euro voor uittrekt. Dit is rond de 1 procent van de jaarlijkse structurele bijdrage voor de OV-exploitatie. De toename van het aanbod zorgt namelijk voor extra kosten voor de vervoerder en in het kader van de beschikbaarheidsvergoeding is landelijk afgesproken dat die door de concessieverlener worden vergoed.

Worstcasedienstregeling

De wijzigingen zijn voorgesteld door de vervoerders en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten. Ook de gemeenten en ROCOV Overijssel reageerden positief. In de concept vervoersplannen werd ook een ‘worstcasedienstregeling’ uitgewerkt, maar omdat de beschikbaarheidsvergoeding is verlengd werden ingrijpende maatregelen naar de prullenbak verwezen.

Lees ook: Door verlengde steun geen smoes om OV-lijnen te schrappen’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.