Opening fabriek Deurne Ebusco (foto: Ebusco)

‘Europees OV heeft meer fabrieken nodig voor elektrische bussen’

Een hogere productie van elektrische bussen in Europa is essentieel voor het behalen van de klimaatdoelen. De nieuwe fabriekshal van Ebusco in Deurne is er dan ook een waar de Europese Commissie lang op heeft gewacht, zei directeur-generaal mobiliteit en transport Henrik Hololei donderdag bij de officiële opening.

De openingshandeling in de fabriekshal werd verricht door Koning Willem-Alexander, door de Ebusco 3.0 aan de lader te leggen. Het is de bedoeling dat de productiecapaciteit van dit type bus in 2022 is opgeschaald tot vijfhonderd per jaar. In Deurne wordt onder meer het casco van deze bussen gemaakt van koolstofvezelcomposiet, een lichtgewicht materiaal dat is gebaseerd op technologie uit de luchtvaartindustrie.

Groeiende behoefte

Voorafgaand aan de opening stelde Hololei het jammer te vinden dat de productie van elektrische bussen in Europa nog ‘zo gelimiteerd’ is, waardoor er nog veel bussen uit China moeten komen. “Dat moet veranderen. De opening van deze fabriek helpt ons om te voldoen aan de groeiende behoefte aan zero emissiebussen.” De directeur-generaal was niet alleen te spreken over de bussen zelf, maar ook op de focus op het bijbehorende ecosysteem. Behalve de productie van voertuigen richt Ebusco zich namelijk ook op laadsystemen en energie-opslag.

In nog geen tien jaar tijd is Ebusco uitgegroeid van een startup tot een belangrijke speler als het gaat om elektrificatie van het OV, stelde demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) in een toespraak. “Met een moderne productiefaciliteit in Deurne en een beursgang. Daar mag het trots op zijn.”

Voor gek verklaard

Terwijl Peter Bijvelds, CEO en oprichter van Ebusco, in 2012 nog voor gek werd verklaard toen hij zijn eerste elektrische bus aan de markt presenteerde. De kosten lagen twee keer hoger dan die van een dieselbus en het kilometerbereik was laag. “Maar we hebben doorgezet omdat we geloofden dat dit de toekomst behoort te zijn. Dat heeft ons gebracht naar waar we nu staan”, zo blikte hij terug.

Dat gebeurde met de focus ‘green is nice as long as it does not affect the price’. Duurzame bussen zouden volgens Bijvelds namelijk geaccepteerd worden zodra het geen extra kosten met zich meebrengt. In dat opzicht werd in 2018 volgens de CEO een belangrijke stap gezet met de introductie van de Ebusco 2.2. Daarna ging het vizier op het ontwerpen van lichtere bussen. “De focus ligt 60 procent van de tijd op het zoeken naar nieuwe technologie voor een lagere TCO en 40 procent om te zoeken naar een lager gewicht.”

Tekst gaat verder onder de foto

Opening fabriek Deurne Ebusco (foto: Ebusco)

Optrekken met luchtvaartsector

De oplossing vond Ebusco in het gebruik van composieten in plaats van staal of aluminium. Voor het ontwerp van de 3.0 werd opgetrokken met experts uit de luchtvaartindustrie, waar dit materiaal al langer wordt gebruikt. Door het gebruik van koolstofvezelcomposiet lukte het om een bus te ontwerpen die 33 procent lichter is ten opzichte van stalen bussen. Bovendien zorgt het materiaal voor een groter kilometerbereik (575 kilometer) en een langere levensduur.

In 2019 werd de nieuwe bus voor het eerst aan de wereld getoond en later dit jaar gaan de eerste twee in München de weg op. Vanaf april 2022 is ook het Nederlandse OV aan de beurt, want Transdev bestelde 39 exemplaren voor de concessie Gooi en Vechtstreek. De tijd is nu dus aangebroken voor het opschalen van de productie, wat volledig gebeurt in Deurne.

Rondleiding

Na de officiële opening kregen Koning Willem-Alexander, Hololei en Van Weyenberg van Bijvelds een rondleiding door de nieuwe fabriek. Medewerkers van Ebusco gaven daarbij een toelichting bij de verschillende stadia van het productieproces van de 3.0. Het staatshoofd stak zijn kennis vanuit de luchtvaartsector daarbij niet onder stoelen of banken. “Het is te interessant”, zei de Koning toen hij erop werd gewezen dat de tijd er bijna op zat.

De opening werd afgesloten met rondetafelgesprekken over onder meer het belang van ecosystemen voor elektrische voertuigen en de gehele productieketen van de zero emissiebus. Waarna een bijzondere week – met naast de opening van de fabriek een succesvolle beursgang – ten einde kwam voor Ebusco.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Europees OV heeft meer fabrieken nodig voor elektrische bussen’ | OVPro.nl
Opening fabriek Deurne Ebusco (foto: Ebusco)

‘Europees OV heeft meer fabrieken nodig voor elektrische bussen’

Een hogere productie van elektrische bussen in Europa is essentieel voor het behalen van de klimaatdoelen. De nieuwe fabriekshal van Ebusco in Deurne is er dan ook een waar de Europese Commissie lang op heeft gewacht, zei directeur-generaal mobiliteit en transport Henrik Hololei donderdag bij de officiële opening.

De openingshandeling in de fabriekshal werd verricht door Koning Willem-Alexander, door de Ebusco 3.0 aan de lader te leggen. Het is de bedoeling dat de productiecapaciteit van dit type bus in 2022 is opgeschaald tot vijfhonderd per jaar. In Deurne wordt onder meer het casco van deze bussen gemaakt van koolstofvezelcomposiet, een lichtgewicht materiaal dat is gebaseerd op technologie uit de luchtvaartindustrie.

Groeiende behoefte

Voorafgaand aan de opening stelde Hololei het jammer te vinden dat de productie van elektrische bussen in Europa nog ‘zo gelimiteerd’ is, waardoor er nog veel bussen uit China moeten komen. “Dat moet veranderen. De opening van deze fabriek helpt ons om te voldoen aan de groeiende behoefte aan zero emissiebussen.” De directeur-generaal was niet alleen te spreken over de bussen zelf, maar ook op de focus op het bijbehorende ecosysteem. Behalve de productie van voertuigen richt Ebusco zich namelijk ook op laadsystemen en energie-opslag.

In nog geen tien jaar tijd is Ebusco uitgegroeid van een startup tot een belangrijke speler als het gaat om elektrificatie van het OV, stelde demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) in een toespraak. “Met een moderne productiefaciliteit in Deurne en een beursgang. Daar mag het trots op zijn.”

Voor gek verklaard

Terwijl Peter Bijvelds, CEO en oprichter van Ebusco, in 2012 nog voor gek werd verklaard toen hij zijn eerste elektrische bus aan de markt presenteerde. De kosten lagen twee keer hoger dan die van een dieselbus en het kilometerbereik was laag. “Maar we hebben doorgezet omdat we geloofden dat dit de toekomst behoort te zijn. Dat heeft ons gebracht naar waar we nu staan”, zo blikte hij terug.

Dat gebeurde met de focus ‘green is nice as long as it does not affect the price’. Duurzame bussen zouden volgens Bijvelds namelijk geaccepteerd worden zodra het geen extra kosten met zich meebrengt. In dat opzicht werd in 2018 volgens de CEO een belangrijke stap gezet met de introductie van de Ebusco 2.2. Daarna ging het vizier op het ontwerpen van lichtere bussen. “De focus ligt 60 procent van de tijd op het zoeken naar nieuwe technologie voor een lagere TCO en 40 procent om te zoeken naar een lager gewicht.”

Tekst gaat verder onder de foto

Opening fabriek Deurne Ebusco (foto: Ebusco)

Optrekken met luchtvaartsector

De oplossing vond Ebusco in het gebruik van composieten in plaats van staal of aluminium. Voor het ontwerp van de 3.0 werd opgetrokken met experts uit de luchtvaartindustrie, waar dit materiaal al langer wordt gebruikt. Door het gebruik van koolstofvezelcomposiet lukte het om een bus te ontwerpen die 33 procent lichter is ten opzichte van stalen bussen. Bovendien zorgt het materiaal voor een groter kilometerbereik (575 kilometer) en een langere levensduur.

In 2019 werd de nieuwe bus voor het eerst aan de wereld getoond en later dit jaar gaan de eerste twee in München de weg op. Vanaf april 2022 is ook het Nederlandse OV aan de beurt, want Transdev bestelde 39 exemplaren voor de concessie Gooi en Vechtstreek. De tijd is nu dus aangebroken voor het opschalen van de productie, wat volledig gebeurt in Deurne.

Rondleiding

Na de officiële opening kregen Koning Willem-Alexander, Hololei en Van Weyenberg van Bijvelds een rondleiding door de nieuwe fabriek. Medewerkers van Ebusco gaven daarbij een toelichting bij de verschillende stadia van het productieproces van de 3.0. Het staatshoofd stak zijn kennis vanuit de luchtvaartsector daarbij niet onder stoelen of banken. “Het is te interessant”, zei de Koning toen hij erop werd gewezen dat de tijd er bijna op zat.

De opening werd afgesloten met rondetafelgesprekken over onder meer het belang van ecosystemen voor elektrische voertuigen en de gehele productieketen van de zero emissiebus. Waarna een bijzondere week – met naast de opening van de fabriek een succesvolle beursgang – ten einde kwam voor Ebusco.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.