Qbuzz remise Peizerweg Groningen (foto: OV-bureau Groningen Drenthe)

Brancheverenigingen: OV bleef onderbelicht tijdens klimaattop

Openbaar vervoer en spoor stonden te laag op de agenda van de klimaattop in Glasgow. “Laten we mensen verplaatsen en geen auto’s”, zo richten de Europese OV-branchevereniging en internationale spoorbranchevereniging UITP en UIC zich in een verklaring tot de wereldleiders. Op het gebied van mobiliteit ging het volgens hen te veel over de transitie naar elektrische auto’s.

De transportsector is verantwoordelijk voor circa 23 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en dit aandeel zal in 2030 zonder ingrijpen stijgen tot 40 procent. Meer en beter openbaar vervoer en spoor is de snelste oplossing om de uitstoot omlaag te brengen, stellen UITP en UIC. Maar daar ging het volgens de twee brancheverenigingen dus te weinig over tijdens de klimaatconferentie. “Oplossingen die nu al voorhanden zijn, kunnen de stijgende uitstoot van transport dit decennium een halt toeroepen, maar deze staan te laag op de agenda.”

OV en spoor als ruggengraat

Het debat over mobiliteitsoplossingen om klimaatverandering tegen te gaan, zou daarom opnieuw in evenwicht moeten worden gebracht en dan met name in steden. OV en spoor zouden de ruggengraat moeten zijn van deze aanpak. “Door ons alleen te concentreren op de overgang naar elektrische auto’s, bestaat er een reëel risico dat onze wegen onveilig en overbelast blijven, met aanhoudende problemen met luchtverontreiniging.”

Elektrische auto’s worden door UITP en UIC weliswaar een belangrijke oplossing genoemd, maar zeker niet de enige. “We moeten ons ook concentreren op vervoersoplossingen die toegang bieden tot veilige en inclusieve mobiliteit voor iedereen”, is de boodschap aan de wereldleiders. “Ze bieden een betaalbaar, efficiënt, veilig en ecologisch duurzaam vervoermiddel. Eén die groene groei bevordert, ongelijkheid vermindert en tegelijkertijd de strijd tegen luchtvervuiling en klimaatverandering versterkt.”

“Als we het vervoer echt sneller, goedkoper en gemakkelijker voor iedereen willen maken, laten we dan eerst mensen voorzien van meer en beter spoor en openbaar vervoer”, zo besluiten de verenigingen hun pleidooi.

Uitstootvrije bussen

Deze vrijdag is de laatste officiële dag van de klimaattop, de 26ste conferentie van de Verenigde Naties over klimaatverandering. Op het gebied van mobiliteit werd deze week onder meer op initiatief van Nederland door meerdere wereldleiders het doel uitgesproken dat alle nieuwe bussen die vanaf 2040 worden verkocht zero-emissie zijn.

Dat heeft geen gevolgen voor het Nederlandse openbaar vervoer, waar inmiddels al meer dan een kwart van de vloot geëlektrificeerd is. In het vijf jaar geleden ondertekende Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer in Nederland werd de ambitie uitgesproken dat vanaf 2025 louter uitstootvrije bussen instromen en er in 2030 geen enkele dieselbus meer rondrijdt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brancheverenigingen: OV bleef onderbelicht tijdens klimaattop | OVPro.nl
Qbuzz remise Peizerweg Groningen (foto: OV-bureau Groningen Drenthe)

Brancheverenigingen: OV bleef onderbelicht tijdens klimaattop

Openbaar vervoer stond te laag op de agenda van de klimaattop in Glasgow. “Laten we mensen verplaatsen en geen auto’s”, zo richten de Europese OV-branchevereniging en internationale spoorbranchevereniging UITP en UIC zich in een verklaring tot de wereldleiders. Op het gebied van mobiliteit ging het volgens hen te veel over de transitie naar elektrische auto’s.

De transportsector is verantwoordelijk voor circa 23 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en dit aandeel zal in 2030 zonder ingrijpen stijgen tot 40 procent. Meer en beter openbaar vervoer en spoor is de snelste oplossing om de uitstoot omlaag te brengen, stellen UITP en UIC. Maar daar ging het volgens de twee brancheverenigingen dus te weinig over tijdens de klimaatconferentie. “Oplossingen die nu al voorhanden zijn, kunnen de stijgende uitstoot van transport dit decennium een halt toeroepen, maar deze staan te laag op de agenda.”

OV en spoor als ruggengraat

Het debat over mobiliteitsoplossingen om klimaatverandering tegen te gaan, zou daarom opnieuw in evenwicht moeten worden gebracht en dan met name in steden. OV en spoor zouden de ruggengraat moeten zijn van deze aanpak. “Door ons alleen te concentreren op de overgang naar elektrische auto’s, bestaat er een reëel risico dat onze wegen onveilig en overbelast blijven, met aanhoudende problemen met luchtverontreiniging.”

Elektrische auto’s worden door UITP en UIC weliswaar een belangrijke oplossing genoemd, maar zeker niet de enige. “We moeten ons ook concentreren op vervoersoplossingen die toegang bieden tot veilige en inclusieve mobiliteit voor iedereen”, is de boodschap aan de wereldleiders. “Ze bieden een betaalbaar, efficiënt, veilig en ecologisch duurzaam vervoermiddel. Eén die groene groei bevordert, ongelijkheid vermindert en tegelijkertijd de strijd tegen luchtvervuiling en klimaatverandering versterkt.”

“Als we het vervoer echt sneller, goedkoper en gemakkelijker voor iedereen willen maken, laten we dan eerst mensen voorzien van meer en beter spoor en openbaar vervoer”, zo besluiten de verenigingen hun pleidooi.

Uitstootvrije bussen

Deze vrijdag is de laatste officiële dag van de klimaattop, de 26ste conferentie van de Verenigde Naties over klimaatverandering. Op het gebied van mobiliteit werd deze week onder meer op initiatief van Nederland door meerdere wereldleiders het doel uitgesproken dat alle nieuwe bussen die vanaf 2040 worden verkocht zero-emissie zijn.

Dat heeft geen gevolgen voor het Nederlandse openbaar vervoer, waar inmiddels al meer dan een kwart van de vloot geëlektrificeerd is. In het vijf jaar geleden ondertekende Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer in Nederland werd de ambitie uitgesproken dat vanaf 2025 louter uitstootvrije bussen instromen en er in 2030 geen enkele dieselbus meer rondrijdt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.