FlixBus brandstofcel. Foto: FlixBus / Freudenberg

Consortium ontwikkelt brandstofcel voor langeafstandsbus

FlixBus-moederbedrijf FlixMobility werkt samen met twee andere bedrijven aan de ontwikkeling van een krachtig brandstofcelsysteem voor langeafstandsbussen. Op termijn moeten voertuigen met deze technologie aan boord de dieselbussen van het bedrijf gaan vervangen.

In het project HyFleet werkt het bedrijf samen met Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems en ZF Friedrichshafen AG. Met het brandstofcelsysteem voor langeafstandsbussen willen de partijen flinke vooruitgang boeken op het gebied van duurzame en uitstootvrije mobiliteit. De maatschappelijke organisatie Atmosfair is eveneens bij het project betrokken en in de toekomst zal ook een Europese busfabrikant aansluiten.

Praktische oplossing ontbreekt

Voor FlixMobility is het project een logische volgende stap op het pad naar duurzaam vervoer per bus over lange afstanden. Zo werden eerder dit jaar bussen op biogas aan de vloot toegevoegd. In Frankrijk en Duitsland wordt er met elektrische voertuigen gereden en passagiers kunnen de CO2-uitstoot van hun reis compenseren. Hoewel reizen per bus over lange afstanden al helpt om de CO2-uitstoot per persoon terug te dringen, ontbreekt er volgens FlixMobility nog een praktische oplossing voor het volledig uitstootvrij opereren van busvloten voor lange afstanden.

En dat is dus het uiteindelijke doel van dit project. De aard van het vervoer maakt dat de waterstofechnologie die in stedelijke gebieden al wordt toegepast voor vervoer over lange afstanden nog moet worden doorontwikkeld. De bussen van FlixBus leggen elk jaar zo’n 200.000 kilometer af, en niet zelden meer dan 1.000 kilometer per dag. Vaak zijn de stops kort en wettelijk gezien moet er ongeveer elke 4,5 uur gepauzeerd worden, ofwel na zo’n 450 kilometer.

Minimaal 500 kilometer afleggen

“Om deze reden moet elk alternatief voor een dieselbus minimaal 500 kilometer kunnen afleggen voordat er wordt getankt. Waterstof biedt grote kansen omdat het de vereiste actieradius of zelfs meer kan halen en de tanktijden even kort zullen zijn als het tanken van dieselbussen. Zo kunnen dieselbussen in de FlixBus-vloot in de toekomst worden vervangen door brandstofcelbussen”, aldus FlixMobility.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.