Elektrische bussen RRReis pantograaf (foto: Keolis)

Rechter: Keolis hoeft dienstregeling IJssel-Vecht niet aan te passen

De nieuwe dienstregeling in de concessie IJssel-Vecht hoeft niet halsoverkop te worden aangepast. De ondernemingsraad wil dat vervoerder Keolis langere op- en afstaptijden hanteert voor buschauffeurs, maar werd niet in het gelijk gesteld door de kantonrechter. Op zondag 12 december gaat de nieuwe dienstregeling in.

De diensttijdenregeling is al langer onderwerp van gesprek, vanwege chauffeurs die aandacht vragen voor toegenomen werkdruk. Die wordt volgens hen onder meer veroorzaakt door te korte op- en afstaptijden, dus de tijd die er is om alle handelingen uit te voeren voor vertrek van of bij aankomst op te remise. Volgens de ondernemingsraad (OR) zorgt een niet goed functionerend automatiseringssysteem ervoor dat chauffeurs moeten “jakkeren” om hun route op tijd te rijden.

Te veel storingen

In de nieuwe roosters bedragen de op- en afstaptijden respectievelijk drie en twee minuten, net als nu het geval is. Keolis sprak eerder met de OR af dat wordt teruggevallen op de tijden uit 2019 (zes en vier minuten) als het zogeheten Laad Management Systeem en Depot Management Systeem (LMS/DMS-systeem) niet operationeel zou zijn. Volgens de OR is dit het geval vanwege een groot aantal storingen.

Maar de kantonrechter vindt dat onvoldoende is aangetoond dat de systemen inderdaad zo vaak haperen als wordt gesteld. Bovendien is niet afgesproken dat het systeem nu al volledig waterdicht zou zijn. “Met name in de opstartfase zullen er de nodige kinderziekten te bedwingen zijn”, aldus de rechter. Op dit moment werkt het systeem volgens Keolis voor 95 procent foutloos en wordt bovendien geaccepteerd dat 15 procent van de ritten niet op tijd is. Ook wijst de vervoerder erop dat de huidige tijden al sinds december 2020 van kracht zijn.

Handvol klachten

De vervoerder baseert zich daarbij echter op onvoldoende cijfermatige informatie, oordeelt de rechter. Maar dat geldt ook voor de OR, dat zou kijken naar klachten van slechts vier chauffeurs. Daarmee “valt ook niet te ontkennen dat de OR al maanden op het vinkentouw moet hebben gezeten en dus met zwaarder geschut dan een handvol berichten van individuele chauffeurs had kunnen komen.”

De rechter hecht er bovendien waarde aan dat Keolis meermaals met “een aantal praktische voorstellen” is gekomen om de OR enigszins tegemoet te komen, maar dat die van de hand zijn gewezen. Zo is aangeboden om samen te kijken van welke diensten de op- en afstaptijden kunnen worden verhoogd, zonder dat daarbij toegestane dienstlengte wordt overschreden.

Half miljoen euro

Ten slotte wijst de rechter erop dat het wijzigen van de op- en afstaptijden een ingrijpende en moeilijk terug te draaien ingreep is. Terwijl de verwachting is dat eind januari of begin februari al uitspraak volgt in de bodemprocedure, waarin naar alle waarschijnlijkheid de nu ontbrekende informatie wél op tafel ligt.

Als Keolis nu in het ongelijk zou zijn gesteld, zou de nieuwe dienstregeling in nog geen vier dagen moeten worden omgegooid. Onhaalbaar, aldus de vervoerder, die waarschuwde voor “chaos in het openbaar vervoer” en een extra kostenpost van zeker 500.000 euro voor de inzet van extra buschauffeurs. In totaal zijn circa 900 chauffeurs werkzaam in de concessie IJssel-Vecht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rechter: Keolis hoeft dienstregeling IJssel-Vecht niet aan te passen | OVPro.nl
Elektrische bussen RRReis pantograaf (foto: Keolis)

Rechter: Keolis hoeft dienstregeling IJssel-Vecht niet aan te passen

De nieuwe dienstregeling in de concessie IJssel-Vecht hoeft niet halsoverkop te worden aangepast. De ondernemingsraad wil dat vervoerder Keolis langere op- en afstaptijden hanteert voor buschauffeurs, maar werd niet in het gelijk gesteld door de kantonrechter. Op zondag 12 december gaat de nieuwe dienstregeling in.

De diensttijdenregeling is al langer onderwerp van gesprek, vanwege chauffeurs die aandacht vragen voor toegenomen werkdruk. Die wordt volgens hen onder meer veroorzaakt door te korte op- en afstaptijden, dus de tijd die er is om alle handelingen uit te voeren voor vertrek van of bij aankomst op te remise. Volgens de ondernemingsraad (OR) zorgt een niet goed functionerend automatiseringssysteem ervoor dat chauffeurs moeten “jakkeren” om hun route op tijd te rijden.

Te veel storingen

In de nieuwe roosters bedragen de op- en afstaptijden respectievelijk drie en twee minuten, net als nu het geval is. Keolis sprak eerder met de OR af dat wordt teruggevallen op de tijden uit 2019 (zes en vier minuten) als het zogeheten Laad Management Systeem en Depot Management Systeem (LMS/DMS-systeem) niet operationeel zou zijn. Volgens de OR is dit het geval vanwege een groot aantal storingen.

Maar de kantonrechter vindt dat onvoldoende is aangetoond dat de systemen inderdaad zo vaak haperen als wordt gesteld. Bovendien is niet afgesproken dat het systeem nu al volledig waterdicht zou zijn. “Met name in de opstartfase zullen er de nodige kinderziekten te bedwingen zijn”, aldus de rechter. Op dit moment werkt het systeem volgens Keolis voor 95 procent foutloos en wordt bovendien geaccepteerd dat 15 procent van de ritten niet op tijd is. Ook wijst de vervoerder erop dat de huidige tijden al sinds december 2020 van kracht zijn.

Handvol klachten

De vervoerder baseert zich daarbij echter op onvoldoende cijfermatige informatie, oordeelt de rechter. Maar dat geldt ook voor de OR, dat zou kijken naar klachten van slechts vier chauffeurs. Daarmee “valt ook niet te ontkennen dat de OR al maanden op het vinkentouw moet hebben gezeten en dus met zwaarder geschut dan een handvol berichten van individuele chauffeurs had kunnen komen.”

De rechter hecht er bovendien waarde aan dat Keolis meermaals met “een aantal praktische voorstellen” is gekomen om de OR enigszins tegemoet te komen, maar dat die van de hand zijn gewezen. Zo is aangeboden om samen te kijken van welke diensten de op- en afstaptijden kunnen worden verhoogd, zonder dat daarbij toegestane dienstlengte wordt overschreden.

Half miljoen euro

Ten slotte wijst de rechter erop dat het wijzigen van de op- en afstaptijden een ingrijpende en moeilijk terug te draaien ingreep is. Terwijl de verwachting is dat eind januari of begin februari al uitspraak volgt in de bodemprocedure, waarin naar alle waarschijnlijkheid de nu ontbrekende informatie wél op tafel ligt.

Als Keolis nu in het ongelijk zou zijn gesteld, zou de nieuwe dienstregeling in nog geen vier dagen moeten worden omgegooid. Onhaalbaar, aldus de vervoerder, die waarschuwde voor “chaos in het openbaar vervoer” en een extra kostenpost van zeker 500.000 euro voor de inzet van extra buschauffeurs. In totaal zijn circa 900 chauffeurs werkzaam in de concessie IJssel-Vecht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.